Leerlingen in Veenendaal gaan roostervrij leren

VEENENDAAL - Twintig leerlingen van het Christelijk Lyceum Veenendaal starten vandaag met roostervrij leren. Een heel jaar lang mogen zij in overleg met twee extra mentoren hun eigen lessen indelen.
"Op de havo merkten we dat een aantal leerlingen minder gemotiveerd was", vertelt sectordirecteur Karin Wouters. "Wij zijn toen op zoek gegaan naar een manier om ze meer te motiveren en daar is dit project uit voortgekomen."

ROOSTER

De scholieren hebben wel een rooster, maar zij vullen dat zelf in. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld een aantal uren overslaan van een vak dat zij al goed beheersen en die vrijgekomen uren inzetten voor iets anders. Zo kunnen ze een eigen project starten, of bijvoorbeeld lessen volgen op een hogeschool
Om mee te mogen doen aan de proef, moesten de leerlingen een motivatiebrief schrijven waarin ze uitleggen waarom ze denken zo veel vrijheid aan te kunnen. Volgens de initiatiefnemers past het idee bij de verschuivende gedachte over onderwijs: leerlingen meer zelf laten beslissen en ze meer laten leren volgens hun eigen levensritme.

STRUCTUUR

De nieuwe leerstijl is niet geschikt voor iedereen, benadrukt de sectordirecteur. "Sommige leerlingen hebben juist behoefte aan structuur en een vaste opzet van een les. Deze manier is voor scholieren die behoefte hebben aan een uitdaging", aldus Wouters.
De Veenendaalse school gaat wekelijks kijken hoe het roostervrij leren verloopt. "We evalueren gedurende het hele jaar, maar de deelnemers hebben ook wekelijks een afspraak met een mentor." Aan het eind van het schooljaar komt ook de VO-raad langs om te kijken of de aanpak succesvol is.

Sectordirecteur Karin Wouters over roostervrij leren

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.