Metamorfose Croeselaan: niet harder dan 30 km/u

UTRECHT - De Croeselaan in Utrecht wordt een 30 kilometerzone. De huidige, gevaarlijke kruisingen verdwijnen. De ontsluitingsweg moet een groene stadslaan worden, aantrekkelijk voor fietsers en voetgangers. Dat staat in het voorlopig ontwerp waarmee het stadsbestuur heeft ingestemd.
Het concept sluit aan op het maandag gespresenteerde verkeers- en vervoersplan van GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk.

FIETSERS

De kenmerkende brede middenberm, met aan weerszijden eenrichtingswegen, blijft bestaan. Het fietsverkeer komt helemaal los te staan van het autoverkeer. De hinderlijke en gevaarlijke kruispunten aan de oostkant verdwijnen in het ontwerp. Aan de westkant komt een breed tweerichtingsfietspad. Dit is kruisingsvrij vanaf het Jaarbeursplein tot aan de Van Zijstweg.

VOETGANGERS

Voor voetgangers wordt aan de oostzijde de promenade voor de Rabobank doorgetrokken tot aan het Jaarbeursplein. Aan de westkant van de Croeselaan komt een breed trottoir van zes meter. In de middenberm is ruimte voor een wandelroute tussen het groen.
Er komen in totaal zo'n tweehonderd bomen bij. Aan het ontwerp van de brede middenberm moet nog invulling worden gegeven. Er zijn wel al plannen voor het opvangen en hergebruiken van regenwater in dit gedeelte van de weg. Op de nieuwe Croeselaan komen aan de westkant verder 49 parkeerplaatsen terug.
De periode tot medio 2016 wil de gemeente benutten om het ontwerp verder uit te werken. Ook wil het college in de aanbestedingsprocedure de markt uitdagen om maatregelen voor te stellen waarmee de Croeselaan een van de meest duurzame wegen kan worden.
De nieuwe Croeselaan moet klaar zijn voor de ingebruikname van de parkeergarage Jaarbeursplein. Dit zal volgens planning begin 2018 zijn.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.