Thuiszorg voor 2.000 Utrechtse TSN-cliënten op de tocht

AMERSFOORT - TSN Thuiszorg vraagt uitstel van betaling aan voor een deel van de organisatie. Er zouden zo'n 12.000 banen op de tocht staan. Het bedrijf heeft 700 medewerkers in de de provincie Utrecht in dienst die samen zo'n 2.000 mensen verzorgen.
Sinds 11.00 uur werden de medewerkers van de vijftien vestigingen ingelicht. Een woordvoerder zegt tegen RTV Utrecht dat het personeel aangedaan heeft gereageerd. Het slechte nieuws kwam hard aan.

DIENSTVERLENING

De hulp bij de huishouding gaat gewoon door, nu TSN Thuiszorg uitstel van betaling heeft aangevraagd. "We zullen maandag hetzelfde doen als vandaag. De dienstverlening gaat door, de arbeidscontracten gaan door", zegt algemeen directeur Zion Jongstra.
Jongstra sprak van een "onnodige tragedie" en riep de politiek op in te grijpen. "Niemand wordt er beter van als TSN omvalt. Het is slecht voor cliënten, naar voor de medewerkers, het levert gemeenten een hoop gedoe op en de zorg wordt er niet goedkoper van."

RECHTER

Eerder dit jaar wilde TSN de lonen van thuiszorgmedewerkers verlagen om te kunnen overleven, maar de rechter stak daar een stokje voor. Daarnaast werden bij vijf reorganisaties binnen een jaar al meer dan 4.000 banen geschrapt.
Volgens Jongstra was het vonnis "de acute reden" om uitstel van betaling aan te vragen. "Het ging om mensen die in de hogere functieschalen zitten, maar de meest eenvoudige en meest goedkope thuiszorg doen, waar gemeenten het minst voor betalen. Het kost ons 27 euro per uur, maar de gemeenten betalen er 21 euro per uur voor. Weer elk uur zes euro hier op toeleggen, dat kunnen we niet volhouden", zei de directeur.

DEN HAAG

Volgens Jongstra is er meer aan de hand. Gemeenten krijgen minder geld uit Den Haag en willen zelf ook zo min mogelijk betalen. "Eerst vragen ze of een uurtje zorg goedkoper kan. Daarna of het in minder uurtjes kan. Dat is de meest schadelijke vorm van bezuinigen en dat houden wij niet meer vol."
Volgens Jongstra is er maar één manier om zorg te leveren voor het geld dat er beschikbaar is: flexkrachten, zzp'ers en jongeren inzetten. "Ze werken er maximaal twee jaar en staan dan weer buiten, want zo werkt de draaideur." Het gevolg is dat de cliënten elke twee jaar een nieuw gezicht zien en dat medewerkers geen bestaanszekerheid hebben. "Dat is de standaard in de thuiszorg, want dat is het goedkoopst. Maar de vraag is of dat goed is voor cliënten en medewerkers."

GROTE PROBLEMEN

Jongstra zei op een persconferentie dat meer thuiszorgbedrijven in grote problemen zitten. Hij wil dat het kabinet ingrijpt. Volgens Jongstra ligt er nog 70 tot 80 miljoen euro op de plank bij de overheid. "Het kabinet zegt: we vinden het belangrijk dat mensen in vaste dienst komen, we zijn tegen schijnconstructies. Maar waarom is de overheid niet bereid daarvoor te betalen?"
Volgens staatssecretaris Martin van Rijn is het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over de situatie bij TSN, zodat "de onzekerheid voor de medewerkers zo snel mogelijk wordt beëindigd" en "mensen die zorg nodig hebben, die krijgen." Hij noemde de situatie "hartstikke waardeloos." Dat de thuiszorg TSN meer kost dan gemeenten ervoor willen betalen herkent hij niet als algemeen beeld. "Maar dat kan natuurlijk her en der wel het geval zijn. Dat is altijd een kwestie van onderhandelen tussen bedrijven en gemeenten", zei Van Rijn.

Verslaggever Peter Knierime over de problemen bij TSN

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.