Utrechtse VVD alleen in steun voor verkeersplan

UTRECHT - De landelijke VVD mengt zich in de discussie over de verkeersplannen voor Utrecht. De stad wil het autogebruik terugdringen. De VVD in de Utrechtse gemeenteraad is het met de plannen eens, tot onbegrip van provinciale en landelijke partijgenoten.
In de plannen staat dat nagenoeg de hele stad een 30-kilometerzone moet worden en dat belangrijke invalswegen moet worden versmald. Van vierbaanswegen moeten ze worden omgevormd tot tweebaans stadsboulevards.
De fractie van de VVD in de Tweede Kamerlid is alles behalve enthousiast over de plannen. Kamerlid Barbara Visser: "Alles lijkt erop gericht te zijn om de auto uit de stad te weren. Het lijkt niet zozeer om beleid te gaan dat voor schone lucht is, maar tegen de auto"
"De auto is de bron van al het kwaad lijkt het wel in de visie van sommige politici in Utrecht en daarmee ook een makkelijke prooi voor allerlei linkse autopest-maatregelen", zegt Visser.
"Men lijkt te vergeten dat de auto gewoon een vervoersmiddel is voor veel mensen om naar hun werk te gaan of de familie te bezoeken en dat een stad ook een forse verantwoordelijkheid heeft om voor een goede bereikbaarheid van bedrijven en daarmee het salaris van veel mensen te zorgen."

GOYLAAN

Het versmallen van wegen is begonnen op 't Goylaan. Die weg moet over een paar maanden de eerste stadsboulevard zijn. De fractie van de VVD in Provinciale Staten ziet een dergelijke ontwikkeling niet zitten.
Statenlid Willem Joustra maakt zich zorgen over de effecten op de wegen in omliggende gemeentes. "Als de 't Goylaan vast staat, slaat dat terug op de Waterlinieweg. Die staat weer in verbinding met de provinciale wegen aan de zuid- en oostkant van Utrecht. De lijnbussen zijn van de provincie, en ook die bussen zullen vertragingen oplopen. Daarmee wordt het vervoersplan van de stad een probleem voor de provincie. Als de weg is aangepast, zal maar de helft van het autoverkeer erop passen."
Zowel Visser als Joustra vinden dat Utrecht bezig is met het pesten van de automobilist. Joustra: "Utrecht denkt blijkbaar dat als je automobilisten pest, mensen vanzelf met de bus gaan of gaan fietsen."
"Sinds 2013 groeit het aantal huishoudens in de stad met een auto", zegt Joustra. "Ik kan me niet voorstellen dat die mensen alleen maar een auto hebben om hem langs de stoep te parkeren. De stad bezoeken met de auto wordt er in elk geval niet aantrekkelijker op. Niemand durft te zeggen welke gevolgen dat heeft voor de lokale economie."

KNIPS

Visser ziet meer nadelen. "Ik maak me zorgen om de bereikbaarheid en doorstroming van en in de stad. In eerdere plannen van het gemeentebestuur was de stad überhaupt niet meer bereikbaar, daar zaten nog knips in. Die zijn onder invloed van de Utrechtse VVD uit de plannen gehaald. En dat is dus al een beetje beter."
"Uiteraard is het lastig om in een drukke stad ervoor te zorgen dat alle fietsers, voetgangers, taxi's, sneltrams, bestelbusjes, vrachtwagens, bussen en auto's op een veilige en snelle manier door de stad kunnen komen. Maar je moet er wel voor zorgen dat je niet doorslaat in je voorliefde voor allerlei anti-auto maatregelen", aldus Visser.

VERWIJSSYSTEEM

De Utrechtse VVD ondersteunt de plannen wel. De partij denkt dat met een beter verwijssysteem aan de randen van de stad, de bereikbaarheid op peil kan blijven.
VVD-raadslid André van Schie: "De VVD wil dat het college onderzoekt of meer en betere parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad en bij de Jaarbeurs een bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van het aantal bezoekers en toeristen. De VVD vraagt het college concrete stappen te zetten om de verwijzing van inkomende automobilisten naar de dichtstbijzijnde, vrije parkeerplaats via een verkeersverwijzingssysteem zo snel mogelijk te realiseren.''

30-KILOMETERZONES

Visser kraakt tenslotte de plannen om van nagenoeg de hele stad een 30-kilometerzone te maken. "Ik heb daar wel de nodige vraagtekens bij", zegt het VVD-Kamerid.
"Verkeerslimieten moeten geloofwaardig zijn willen mensen ze naleven, ik vraag me af of dit zo is met deze lage limieten. Ook denk ik dat je er weinig mee opschiet als de doorstroming stokt, dat is slecht voor het milieu, de verkeersveiligheid, de ondernemers en het humeur van veel mensen", aldus Visser.
Volgens Visser moet dit Utrechts college nog veel werk verzetten om de criticasters te overtuigen. "Het kan niet zo zijn dat we als Rijk miljarden euro's investeren in het verbeteren van de bereikbaarheid van Utrecht door in en rondom Utrecht in OV en wegen te investeren, om vervolgens überhaupt de stad niet meer in te mogen rijden", zegt ze.
Visser: "De doorstroming op de Rijkswegen komt hierdoor ook in gevaar, naast de bereikbaarheid van Utrecht zelf. Hiermee dupeer je je inwoners, je ondernemers en alle Nederlanders die gewoon belasting betalen voor een goede infrastructuur."

Landelijke en provinciale VVD'ers snappen steun verkeersplan door Utrechtse fractie niet

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.