Steun voor Utrechtse milieuzone brokkelt af

UTRECHT - De politieke steun voor de Utrechtse milieuzone lijkt af te brokkelen. CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren wil zo snel mogelijk van de milieumaatregel af, maar ook andere politici zijn kritisch.
De partijen reageren op het onderzoek van TNO waaruit blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad de afgelopen jaren aanzienlijk is verbeterd. De onderzoekers zien echter geen direct verband met de milieuzone waarmee Utrecht oude dieselauto's uit de stad weert.

AFSCHAFFEN

"De onderzoekers van TNO zeggen dat ze niet weten of de milieuzone verschil maakt, we kunnen het in ieder geval niet in de cijfers terugzien. Dat vind ik wel een belangrijke conclusie", zegt CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren. Wat hem betreft wordt de milieuzone snel afgeschaft.
Coalitiepartij VVD vindt dat de zone tot nu toe een veel te geringe bijdrage aan het milieu heeft geleverd, als je het afzet tegen de kosten en overlast die de zone voor de overheid en burgers veroorzaakt.
"Wij hebben al voorspeld dat het effect marginaal zou zijn. Dat blijkt nu ook. Wij zijn nu wel geïnteresseerd op welke termijn de milieuzone weer afgeschaft kan worden", aldus VVD-raadslid André van Schie.

MEER ONDERZOEK

De grootste partij in Utrecht, D66, vindt dat er meer onderzoek nodig is door het RIVM. D66 sluit een uitbreiding van de zone voor bijvoorbeeld brommers en scooters niet uit. De partij is blij dat de lucht in Utrecht aantoonbaar schoner is, maar vindt dat het nog schoner kan.
GroenLinks is meer resoluut en wil uitbreiding van de milieuzone voor scooters op korte termijn. De lokale partij ziet het onderzoek als houvast om door te gaan met de Utrechtse milieuzone. Volgens raadslid Thijs Weistra is de huidige situatie echter nog niet schoon genoeg.

SCHONERE LUCHT

Volgens de onderzoekers van TNO kan de lucht door meerdere redenen schoner zijn geworden. Zo kan de verschoning komen doordat nieuwe auto's veel minder schadelijke stoffen uitstoten. Door een subsidieregeling in Utrecht is in de stad het aantal oude auto's dat werd ingeruild hoger dan gemiddeld.
Ook rijden er schonere bussen in de stad. Verder spelen zogenoemde achtergrondconcentraties een rol bij schonere lucht. Deze concentraties worden niet veroorzaakt door het verkeer, maar door stedelijke en industriële emissies en buitenlandse bronnen.
Wethouder Lot van Hooijdonk erkent dat mogelijk andere factoren een rol hebben gespeeld bij de verbetering van de luchtkwaliteit. "Denk bijvoorbeeld aan andere maatregelen die we hebben genomen zoals schonere bussen, maar ook factoren zoals wegwerkzaamheden en het weer."

DISCUSSIE

De Utrechtse milieuzone zorgde de afgelopen tijd voor
. Zo werd eind vorig jaar duidelijk dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen milieuzones is.
Weistra noemt die bemoeienis van de landelijke politiek frustrerend. "Ik vind het soms echt onverantwoord dat een Kamerlid onder druk van een aantal belanghebbenden de gezondheid van Utrechters in gevaar wil brengen", aldus het raadslid in een schriftelijke reactie.

CDA-raadslid Sander van Waveren: milieuzone zo snel mogelijk afschaffen
Raadslid André van Schie: geïnteresseerd op welke termijn de milieuzone afgeschaft kan worden
Wethouder Lot van Hooijdonk over het TNO-onderzoek

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.