Raad Utrecht akkoord met omstreden verkeersplan

UTRECHT - De gemeenteraad in Utrecht heeft met grote meerderheid ingestemd met het omstreden verkeersplan voor de stad. Daarin kiest de stad vooral voor fiets, voetganger en openbaar vervoer.
Dat betekent dat de gemeente vierbaanswegen kan ombouwen tot tweebaans stadsboulevards en het grootste deel van de stad op termijn een 30 kilometerzone wordt.
Alleen CDA en Stadsbelang stemden tegen het plan. Opvallend is dat zowel GroenLinks en de VVD zich kunnen vinden in de plannen. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk van GroenLinks toonde zich na afloop dan ook zeer tevreden.
Van Hooijdonk benadrukte na afloop van het debat tegen RTV Utrecht dat zij de plannen vooral heeft gemaakt om de luchtkwaliteit te verbeteren, de leefbaarheid te vergroten en de verkeersveiligheid te optimaliseren. Kritiek op het plan snapt ze niet.

ONDERZOEK

De oppositiepartijen willen dat de effecten van de invoering van een 30 kilometerzone eerst uitgebreid worden onderzocht, voordat de maatregel daadwerkelijk wordt ingevoerd. Dat zal ook gebeuren, zei Van Hooijdonk toe.
De raad droeg het college van B en W wel op ervoor te zorgen dat Utrecht Centraal ontlast wordt. Zo moeten de stations Utrecht Overvecht en het nieuwe Utrecht Vaartsche Rijn belangrijke ov-knooppunten worden. Ook moet de Uithof een eigen ov-knooppunt krijgen, mogelijk met een treinstation.

OPSTOPPINGEN

Critici vrezen voor opstoppingen aan de buitenrand van de stad. Ook zouden bussen de stad niet meer kunnen bereiken door files door de geplande wegversmallingen. De Utrechtse coalitie denkt dat de doorstroming beter wordt als alle auto's minder hard gaan rijden.
Het verkeersplan 'Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen' leidde tot veel kritiek van provincie, Rijk en omliggende gemeenten. Die hebben vergeefs brieven aan de raad gestuurd om de plannen aan te passen.

Meerderheid raad voor omstreden verkeersplan

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.