Kabelbaan bij Jaarbeurs gaat niet door

UTRECHT - Er komt geen kabelbaan tussen de Jaarbeurs en de oude binnenstad in Utrecht: geen plek en te duur. Hoe de westkant van Utrecht Centraal er dan wel uit komt te zien, daar mogen Utrechters op 24 september over meepraten.
Het gebied moet een 'Healthy Urban Boost' krijgen. Ofwel groen, gezond en duurzaam. Het is een vervolg op het masterplan uit 2003 waar Utrechters met een referendum een oordeel over konden vellen. Nu moeten meer keuzes worden gemaakt, zegt het stadsbestuur, en worden inwoners weer ingeschakeld.
Hoe moet bijvoorbeeld de identiteit van het gebied worden? Veel winkels zullen er vermoedelijk niet komen, die zitten al aan de oostkant van het station, maar wordt er straks vooral gewoond of gewerkt in het gebied? En moet naast de Jaarbeurs, megabioscoop en groot hotel nóg een grote publieksfunctie komen? Ook vraagt het gemeentebestuur zich af hoe stedelijk het gebied uiteindelijk mag worden.

AUTOVERKEER

Een ander heikel punt zijn de verkeersstromen. De politiek zet vooral in op de voetganger, fiets en openbaar vervoer. Een verkeerstunnel komt er niet. Auto's mogen straks nog maar 30 kilometer per uur rijden. Er zijn twee scenario's voor wegen over het Westplein, maar automobilisten moeten bij voorkeur achter de Jaarbeurs parkeren.
Het plan was om die bezoekers met een kabelbaan over het Jaarbeursplein naar de binnenstad te brengen, maar dat blijkt onbetaalbaar. Als alternatieven zijn relatief langzame watertaxi's mogelijk, een busje of tapis roulant, rollende tapijten.
Maar lopen is het gezondst en dat is dan ook een van de thema's.

Kabelbaan geschrapt bij plannenmakerij stationsgebied Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.