Speciale app in strijd tegen kapotte bushokjes

UTRECHT - Buschauffeurs in Utrecht krijgen een speciale app waarop ze kunnen melden dat bushokjes schade hebben. Busbedrijf U-OV en stadsmeubiliarbedrijf JCDecaux hebben het namelijk gehad met kapotte abri's en via de app kan de schade snel doorgegeven en daarna ook direct hersteld worden.
"Het komt wekelijks of maandelijks voor dat er een bushokje gerepareerd moet worden. Het gaat soms om een storing of iets dat kapot is, maar vaak is de abri beschadigd doordat mensen er iets mee hebben gedaan dat niet de bedoeling was", zegt projectleider Joris Duindam.

GLASSCHADE

Volgens Duindam gaan mensen netter met een bushokje om als dat er netter uitziet. Als een chauffeur dan toch ziet dat er iets aan de hand is, kan hij nu met één druk op de knop een melding maken. "Er zitten drie knoppen op hun speciale telefoon. Een is voor glasschade, de tweede voor graffiti op of iets anders aan de posterkast én de derde is voor alle andere meldingen."
U-OV en JCDecaux proberen de schades na de melding binnen 24 uur te repareren. "Er zitten in principe altijd mensen klaar die aan de slag kunnen gaan om de kapotte abri's te maken", stelt Duindam.
Maandagmiddag wordt de app voor het eerst getest bij de halte Neude in Utrecht.

"Er is vaak sprake van vandalisme"
Lancering van de schademonitor

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.