Maatregelen tegen files door tunneldoseren Leidsche Rijn

DEN HAAG - Het doseren van het verkeer rond de Leidsche Rijntunnel leidt tot extra files en dat is niet de bedoeling. Dat schrijft minister Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer. Ze wil maatregelen invoeren om de overlast tot een minimum te beperken.
Tot nu toe ging Schultz ervan uit dat de doseerlichten alleen zorgen voor het verplaatsen van de file. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het doseren wel degelijk kan zorgen voor extra files, al zijn die niet erg lang. "Dat neemt niet weg dat de weggebruikers wel degelijk meer filedruk ervaren. Ik vind dat onwenselijk", schrijft Schultz.
De minister heeft al een paar maatregelen in gedachten. Zo wil ze af van de rode kruisen boven de weg en moet verkeer op een andere manier worden gedoseerd. Ook wil ze bestemmingsverkeer omleiden en ziet ze mogelijkheden om de filevrije zone rond de tunnel te verkleinen. "Ik wil benadrukken dat daarbij geen concessies worden gedaan aan de veiligheid."
In Nederland wordt bij vier tunnels dosering toegepast: de Leidsche Rijn tunnel, Ketheltunnel en de 1e en 2e Coentunnel. Alleen bij Leidsche Rijn leidt dat tot problemen. Dat komt omdat het daar extra druk is. Bij de Utrechtse tunnel wordt doseren ongeveer 200 keer per maand ingezet. Bij de Coentunnel is dat zo'n 20 keer per maand.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.