Automobielclub KNAC vindt milieuzone symboolpolitiek

UTRECHT - Automobielclub KNAC noemt de Utrechtse milieuzone symboolpolitiek. Volgens de club deugt de bebording van de milieuzone niet en moet er zo snel mogelijk een einde komen aan de maatregel om dieselauto's van voor 2001 uit de binnenstad te weren.
Dat blijkt dinsdag tijdens een zitting van de Raad van State. De zaak is opnieuw onder de rechter omdat KNAC en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht protesteren tegen een uitspraak van de bestuursrechter in januari. Die oordeelde toen dat de milieuzone mag blijven bestaan.

DIESELAUTO

In de milieuzone in Utrecht mogen geen dieselauto's rijden die voor 2001 zijn gebouwd. Dat verkeer moet een omweg om de binnenstad heen maken. Daardoor zorgt de zone juist voor extra vervuiling, betoogt Stop Luchtverontreiniging Utrecht.
Verkeers- en milieuwethouder Lot van Hooijdonk van GroenLinks is er vast van overtuigd dat de milieuzone de stad schoner maakt. Voor de bestuursrechter speelde het effect van de maatregel echter geen rol. Die oordeelde in januari alleen dat de gemeente bij het invoeren van de zone binnen de grenzen van de wet is gebleven.

SCHONE LUCHT

Onderzoek van TNO wijst uit dat de lucht in Utrecht stad de afgelopen jaren schoner is geworden. Of dat door de milieuzone komt is lastig te bewijzen. Winderig weer en minder auto's kunnen ook geleid hebben tot minder luchtvervuiling.

De Raad van State boog zich weer over de Utrechtse milieuzone

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.