Buschauffeur Syntus scheldt rolstoelpassagier uit

VEENENDAAL - 'Halve zool'. Zo noemde een buschauffeur vrijdag een passagier in een rolstoel. De gehandicapte man vroeg hulp om de bus binnen te gaan, waarna de Syntus-medewerker uit zijn slof schoot. Het opmerkelijke voorval is vastgelegd met de camera van RTV Utrecht. Syntus heeft direct maatregelen aangekondigd tegen de chauffeur.
Raadslid Arjan Koerts van de ChristenUnie in Veenendaal zit in een rolstoel. Hij gaat graag met de bus en is blij met de oprijplanken van Syntus. "In de oude bussen kwamen de planken er automatisch uit. Dat klinkt mooi, maar dan moet het wel werken." De planken in de bussen van Syntus gaan niet automatisch. Voordeel is dat ze altijd beschikbaar zijn, maar dan moet de chauffeur de planken wel uitklappen.
De meeste medewerkers van Syntus bieden met alle plezier een helpende hand. Maar net als Koerts aan onze verslaggever wil laten zien hoe goed dit gaat, treft hij een narrige chauffeur. Hij vraagt aan de chauffeur van lijn 50 of hij de oprijplank wil uitklappen, maar dat zint de man niet. "Godverdorie... Halve zool", is het antwoord. Met tegenzin klapt de chauffeur de plank uit en helpt Koerts de bus in.
Op de terugweg krijgt Koerts van een andere chauffeur te horen dat een begeleider de plank moet uitklappen. Koerts vindt dat vreemd, want hij hecht aan zijn zelfstandigheid. Dat vindt de provincie ook, die heel duidelijk in de aanbesteding eist dat rolstoelgebruikers zelfstandig de bus moeten nemen. Ook moeten chauffeurs desgevraagd rolstoelgebruikers altijd helpen, staat in de aanbesteding.

MAATREGELEN

Directeur Frank van Raaij van Syntus is geschokt door het optreden van de chauffeur en kondigde maatregelen aan in het actualiteitenprogramma U Vandaag. "Dit kan echt niet. Totaal onacceptabel."
"Ik wil hier afstand van nemen", zegt Van Raaij. "Dit is niet waar Syntus voor staat." Hij zegt dat een chauffeur altijd de helpende hand moet bieden, wat er ook in de aanbesteding staat.

VERTRAGINGEN

Van Raaij reageerde ook op de
van de bussen en chauffeurs die de weg nog niet weten. "Dat is niet goed natuurlijk." Hij is de problemen aan het analyseren en kijkt onder meer naar de dienstregeling.
De directeur zegt dat hij drie weken had om een busbedrijf op te zetten. De aanbesteding werd namelijk aangevochten door Connexxion en de uitspraak kwam pas half november. "Dan moet je een noodscenario volgen. Niet optimaal, maar ongelooflijk wat er in die drie weken is gepresteerd."
Van Raaij realiseert zich dat passagiers niet veel hebben aan zijn uitleg dat het bedrijf nog maar net bestaat. Hij belooft dat het beter gaat worden. "We zorgen dat vanaf acht januari alle problemen zijn opgelost", aldus van Raaij. "Maar het liefst nog veel eerder."

Gesprek over rolstoelen in de bussen van Syntus
Buschauffeur scheldt passagier met rolstoel uit

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.