Klagers bij Gemeente Utrecht ontevreden over behandeling
UTRECHT - De gemeente Utrecht scoort onvoldoende als het gaat om de behandeling van klachten. De stad krijgt een dikke onvoldoende, een 4,8.
Vorig jaar kwamen er in totaal 1360 klachten binnen. De klagers vinden dat de gemeente te vaak geen reactie geeft, ze voelen zich niet serieus genomen en hun probleem wordt niet naar tevredenheid is opgelost.
In het onderzoek werd de klager gevraagd een oordeel te geven over de behandeling van de klacht zelf. Dit moesten ze los zien van de oorspronkelijke klacht. Een dergelijk onderzoek is nieuw voor Utrecht. En ook elders zijn geen direct vergelijkbare onderzoeken te vinden.
De gemeente betreurt de resultaten van het klachtenrapport en gebruikt dit jaar om te onderzoeken hoe ze de klachtenafhandeling kunnen verbeteren.
Op basis van het onderzoek is alleen niet direct de vinger op de zere plek te leggen, zegt de gemeente. Daarvoor was het onderzoek te beperkt. Nu moet worden bekeken wat de achterliggende oorzaken zijn van de ontevredenheid.