Scheuren in huizen na aanleg spoortunnel Bilthoven

BILTHOVEN - Over de aanleg van de nieuwe spoortunnel in Bilthoven regent het klachten. Omwonenden melden kapot dubbel glas, scheuren in muren en voegwerk en zelfs een kapotte keramische plaat door een vallende pan. In zeker tien huizen zitten scheuren in muren en kozijnen.
Oorzaak is volgens de gedupeerden de plaatsing van damwanden in de grond, slechts enkele meters van de huizen af. Bij bewoner Jaap van der Zee heeft ProRail inmiddels erkend dat zijn huis is beschadigd door de bouw van de tunnel.

GERINKEL

Van der Zee duwt ter illustratie met zijn hand tegen een kast vol glazen. Er klinkt gerinkel in de kamer. "Dit horen we dan. En dat horen we boven ook bij het glas boven de deur. Het is geen fijn gevoel als alles staat te rammelen."
Het schudden heeft zichtbare schade veroorzaakt in het huis. Een muurtje in de keuken is los getrild. Van boven tot onder zit aan beide kanten een scheur. Ook de kozijnen kieren en in de voorgevel is een baksteen geknapt.

VOORGEVEL

Even verderop woont Jimmy van de Pol. De schade in zijn huis strekt van de badkamer, de wc, de gang en de woonkamer en de slaapkamers tot aan de voorgevel aan toe. "Dan lig je 's avonds in bed en dan zijn ze damwanden aan het intrillen en lig je een half uur naar dat geluid te luisteren."
Jimmy laat het getril van een raam horen. "Dan doe je het raampje maar dicht. En een dag later zie je dat er allemaal vocht in zit." Jimmy is niet de enige met kapot dubbel glas. Ook bij de overburen ziet hij vocht tussen de ramen staan.

SPECIALE DUWTECHNIEK

Opmerkelijk is dat de werkzaamheden ook zonder getril gedaan hadden kunnen worden met een speciale duwtechniek. Die kost wel meer geld.
Volgens de gemeente ligt de keus voor het trillen bij de annemer die spoorbeheerder ProRail heeft ingeschakeld. Toch had de gemeente de schade kunnen voorkomen. "Wij hebben de optie voor het trillen open gehouden", zegt woordvoerder Donate Schuil. "We hadden van te voren niet het idee dat er veel risico was op trilschade in de huizen."

SCHADEREGELING

Verantwoordelijke voor de afhandeling van de schade is Prorail. Het spoorbedrijf zegt dat er een goede schaderegeling is voor de bewoners. Toch zijn de bewoners zelf niet vevreden. "Ik vind het vooral vervelend dat ze niet transparant zijn over wanneer ze het op gaan lossen", zegt Jimmy van de Pol. "Het is elke keer maar weer een mail sturen en weer wachten, van het kastje naar de muur worden gestuurd, en je weet eigenlijk niet waar je aan toe bent."
Ook Jaap van der Zee is er niet gerust op. "De afhandeling van onze eerste schademelding van april 2016 heeft 10 maanden geduurd. En mijn tweede schademelding is een tijdje zoek geweest in het traject tussen ProRail en de aannemer."
De bewoners moeten nog even doorbijten. Binnenkort worden de damwanden weer verwijderd en ook daarbij zal er de grond trillen.

7.40 uur - Radio M Utrecht bij de bouw van de spoortunnel in Bilthoven
8.40 uur - Radio M Utrecht bij de bouw van de spoortunnel in Bilthoven
Losse kozijnen en scheurende muren in Bilthoven

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.