RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Van Rossem Vertelt: Iconisch Volkswagenbusje bedacht door Ben Pon sr.

1/2
AMERSFOORT/LEUSDEN - Het is bijna op de dag af zeventig jaar geleden dat Ben Pon uit Leusden het Volkswagenbusje bedacht. De auto is een icoon geworden. Er is mee bezorgd, verhuisd en gereisd. Het busje staat centraal in de nieuwe aflevering Van Rossem Vertelt.

De originele schets van de auto ligt in het depot van het Rijksmuseum en Maarten van Rossem reisde af naar Amsterdam om het te bekijken. De historicus reed ooit zelf ook in rond in een Volkswagenbusje. "Het zal in '63 geweest zijn dat ik er drie maanden in heb gereden. Ik bezorgde er babyspullen mee."

"De schets is meer een beetje kindertekening", zegt Van Rossem. "Ik had gedacht dat het iets meer geverseerd zou zijn, maar het is een aandoenlijk schetsje, zelfs de wielen zijn niet rond. Maar het is leuk, en ik vind het echt leuk dat ik het gezien heb." In de uitzending stapt Van Rossem opnieuw achter het stuur van een Volkswagenbusje en veroorzaakt hij en passant een file.


HISTORIE

De ontwikkeling van het Volkswagenbusje kwam als volgt tot stand: Ben Pon (1904-1968) is een zakenman die auto's importeert. Zijn vader, Meindert Pon, heeft rond 1900 een winkel in naaimachines en andere huishoudelijke artikelen aan de Arnhemseweg in Amersfoort. Later verkoopt hij ook fietsen, bromfietsen en motoren. Vanaf 1920 verkoopt de familie Pon ook automobielen, van Opel en Ford.


OORLOG

Ben en zijn broer Wijnand nemen de zaak over in 1931 en veranderen de naam in Pon's Automobielenhandel. Al voor de oorlog zijn ze geïnteresseerd in het importeren van de Volkswagen Kever. Maar de Kever wordt nooit echt in productie genomen door de oorlog. Na de oorlog wordt weer contact gelegd met de Volkswagenorganisatie.

In april 1947 reist Ben Pon naar Duitsland om een en ander verder te bespreken. In de fabriek krijgt hij een idee: hij denkt dat de Volkswagen Kever makkelijk een bestelbusversie gemaakt kan worden. Dat is commercieel interessant, want in de arme wederopbouwjaren is weinig vraag naar privéauto's.


OVERHEID

Er is meteen belangstelling, maar geen geld om het idee tot uitvoer te brengen. Als Volkswagen in 1948 in handen komt van de overheid gaat het snel. Maart 1950 rolt de eerste T1 (transporter 1) van de band en er zullen er nog miljoenen volgen.

Van Rossem Vertelt wordt elke donderdag uitgezonden op RTV Utrecht. Deze aflevering is alvast te zien bij dit bericht.

Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook