Prorail: Twee keer zoveel treinen op spoor

UTRECHT - Het Nederlandse spoor moet aangepast worden. Het spoor moet geschikt worden voor twee keer zoveel treinen, die korter op elkaar rijden met veel hogere snelheden. Dat stelt Pier Eringa, president-directeur van ProRail, in een interview met De Telegraaf.
"De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog. Vergelijk het met de zwart-wittelevisie. We moeten met onze tijd mee, ook qua kennis. In Duitsland worden waterstoftreinen, die hun eigen elektriciteit opwekken, al getest. Nederland mag niet achterblijven", aldus de topman.
Eringa wil nog meer veranderingen doorvoeren. Zo wil hij het onderhoud aan het spoor, ook overdag uitvoeren.
"Nu wordt een dubbelspoor bij werkzaamheden stilgelegd, maar er kan soms best één spoor openblijven. We moeten slimmer omgaan met de middelen. Veiligheid staat voorop, maar achterhaalde dogmas zijn wat mij betreft uit den boze", aldus de president-directeur.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.