Gemeenteraad Soest schrijft boze brief aan NS en Prorail

SOEST - NS en ProRail hebben vanmiddag een boze brief gekregen van de gemeenteraad van Soest. Onderwerp is de geluidsoverlast van de spoorlijn tussen Baarn en Utrecht Centraal.
Omwonenden klagen al heel lang bij de gemeente en bij het spoorbedrijf, maar ondanks allerlei beloften en inspanningen, is de overlast nog niet voorbij.
Na het geklaag van de bewonersgroep 'Spoorverdovend', hebben nu alle fracties hun handtekening gezet onder de brandbrief van het college.

SPRINTERS

Het zijn met name de zware dubbeldekkers die lawaai maken, maar volgens de NS zijn er geen sprinters beschikbaar. Pas na drie jaar zou er nieuw, beter geschikt materiaal ingezet kunnen worden. De gemeenteraadsleden vinden een termijn van een halfjaar of langer echter "onaanvaardbaar".
De NS laat in een eerste reactie weten dat er in april onderzoek is gedaan naar aanleiding van de klachten van de bewoners in Soest. Uit dat onderzoek bleek dat vanaf september de beklaagde dubbeldekkers niet meer in de avonduren zullen gaan rijden.

VAGE TOEZEGGING

"Daar sturen we nu op aan. Er zit wel logistieke planning aan vast, in juli weten we helemaal zeker of dit ook daadwerkelijk gaat lukken, maar daar gaan we op dit moment wel van uit", aldus woordvoerder Hessel Koster van de NS.
Volgens de raadsleden is er in gesprekken inderdaad toegezegd dat er vanaf september in de avonduren sprinters worden ingezet. "Een vage toezegging, waarbij tenminste de hele zomer het probleem blijft bestaan, tegen eerder gewekte verwachtingen in", aldus de gemeenteraad Soest in de brief.

SMEERPOTTEN

"Wij realiseren dat omwonenden misschien niet helemaal tevreden zullen zijn met dubbeldekkers, maar wij hebben die treinen gewoon nodig overdag. Het enige wat wij op dit moment kunnen realiseren is het rijden van enkeldekkerstreinen in de avonduren", aldus Koster.
Een andere oplossing voor het probleem, zijn zogenaamde 'smeerpotten', een goedje op de rails dat voor minder lawaai zou moeten zorgen. Daar moet Prorail voor zorgen, maar volgens de brandbrief van de raad heeft Prorail dat middel nu niet op voorraad.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.