Syntus-chauffeurs over klachten: "De tevreden reizigers hoor je niet"

PROVINCIE UTRECHT - Na maanden klachten over zich heen te hebben gekregen, doorbreken chauffeurs van busvervoerder Syntus het stilzwijgen. Ze zijn het gezeur beu. "Iemand die tevreden in- en uitstapt, die hoor je niet."
Syntus startte een half jaar geleden met het busvervoer in de regio, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Reizigers klaagden steen en been over het nieuwe busvervoer.
Chauffeur Paul Neijhoft rijdt desondanks met veel plezier voor Syntus. "Ik ben trots dat ik op zo'n bus mag rijden ja. Het kost nogal wat, zo'n ding waar je mee op pad mag. En dan moet je ook wat van je dag maken. Dat doen we dan ook elke dag weer."

VEROUDERD

Toch zouden de verbindingen volgens reizigers slecht zijn, de bussen verouderd en de reistijden langer. "Ja, dat is natuurlijk niet leuk als je met elkaar een goed product neer wil zetten", stelt Neijhoft.
Tegelijkertijd vindt hij dat mensen elkaar vooral napraatten. "Als je alleen al naar social media kijkt: als iemand een negatief geluid plaatst, dan gaat een ander al heel snel mee in die negativiteit. Een positief ding lees je niet. Iemand die tevreden in- en uitstapt, die zal je niet horen."

GEMOPPER

Het dieptepunt van alle klachten was de manier waarop raadslid Arjan Koerts uit Veenendaal, die in een rolstoel zit, werd door een chauffeur. Hij had hulp van de chauffeur nodig om de bus in te komen. Met
werd Koerts geholpen.
"Dat is zeker niet netjes. Dat is een incident waar niemand blij mee was. Want hij niet besefte, was dat hij niet alleen zichzelf pakte, maar eigenlijk alle collega's. Wij werden er ook op aangekeken", zegt Neijhoft. Hij laat weten dat de desbetreffende chauffeur inmiddels geen collega meer van hem is.

OUDE BUSSEN

Neijhoft erkent dat in de afgelopen maanden dingen fout zijn gegaan. Zo bevestigt hij dat sommige bussen erg verouderd zijn. "Er zitten bussen tussen die bijna anderhalf miljoen kilometers op de teller hebben. Dan is het natuurlijk niet gek als ze uitvallen. Die vertraging is dan niet meer goed te maken."
Volgens Neijhoft verdient dit niet de schoonheidsprijs, maar wordt daar momenteel wel hard aan gewerkt. "Al die oude bussen worden nu vervangen. De reiziger kan daarom alleen maar blij zijn, denk ik, want ze komen allemaal in mooie, nieuwe, schone bussen terecht."

EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID

Een andere klacht aan het adres van Syntus was dat chauffeurs
, zonder te stoppen. Hierdoor bleven passagiers verslagen achter. Neijhoft deed dit ook wel eens, maar met een reden, zo zegt hij zelf.
"Iedereen staat tegenwoordig op z'n telefoon te kijken, maar ze hebben geen idee dat wij op een gegeven moment bij de halte staan", aldus Neijhoft. "Op zo'n moment stoppen wij vaak voor niets. Dat is me tot drie keer toe gebeurd. De vierde keer reed ik door."

IEDEREEN BLIJ

Op de vraag of een chauffeur niet altijd moet stoppen bij een halte is Neijhoft duidelijk: "Nee. Bij sommige haltes in Amersfoort stoppen vijf bussen. Ik weet niet wie met lijn 2 mee moet. Geef het gewoon even netjes aan als ik moet stoppen. Dan is iedereen blij."
Volgens de provincie Utrecht gaat het wel steeds beter met busvervoerder Syntus. Gedeputeerde Jaqueline Verbeek-Nijhof gaf een paar weken geleden nog aan dat het aantal klachten van reizigers drastisch is gedaald.

Syntus-chauffeurs reageren op klachtenregen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.