Vijf redenen waarom Utrecht wereldfietsstad moet worden

UTRECHT - Morgen wordt bekend welke stad zich Wereldfietsstad 2017 mag noemen. De vorige keer ging de titel naar Kopenhagen, maar Utrecht heeft nu goede papieren. Vijf redenen waarom de Domstad de prijs zou moeten winnen.

REMMEN OF SPRINTEN

Twee maanden terug werd een heel bijzonder verkeerslicht
aan de Amsterdamsestraatweg. Het staat zo'n 120 meter voor de kruising met de Marnixlaan, waar gewone verkeerslichten staan, en het geeft aan hoe groot de kans is dat je het groene licht haalt. Het verkeerslicht kan vier symbolen laten zien: een haas, schildpad, duim of koe. Bij de haas moet je sneller fietsen om groen te halen, bij de schildpad moet je langzamer fietsen, bij de duim fiets je snel genoeg en bij de koe ga je groen niet halen.

MEGAFIETSENSTALLING

Nog twee maandjes en dan is het eindelijk zover: het eerste gedeelte van de megafietsenstalling bij Hoog Catharijne gaat dan open. Volgens de gemeente is het de allergrootste ter wereld. Vanaf augustus kunnen er 7.500 fietsen gestald worden, in 2018 gaat de capaciteit naar 12.500. De stalling
drie verdiepingen en komt onder het Stationsplein dat ook helemaal wordt vernieuwd. Het gebouw is zó groot dat je al fietsend van de ene naar de andere verdieping kan. Hopelijk gaat niemand verdwalen.

MONTEURS IN EEN BAKFIETS

Monteurs die van adres naar adres moeten om klanten te bezoeken, reizen natuurlijk met de auto. Of met een bestelbusje. Maar niet in Utrecht. Daar bestaat sinds kort namelijk de e-bakfiets. Het werkt als volgt: monteurs parkeren hun auto in de parkeergarage bij Vaartsche Rijn en laden hun spullen over in een elektrische bakfiets. Gevolg: minder bestelbusjes in de stad en minder CO2-uitstoot. Hebben monteurs wel zin om het gaspedaal in te ruilen voor twee trappers? Het project is pas
dus dat antwoord is nog moeilijk te geven, maar wel is al bekend dat grote bedrijven als Coca-Cola, Douwe Egberts en KPN meedoen.

FIETSFANS IN DE POLITIEK

Geen stad lijkt zo'n fietsminnend bestuur te hebben als Utrecht. Burgemeester Van Zanen glundert nog na van de Tour de France in 2015 en een meerderheid van de gemeenteraad is geïnteresseerd in het binnenhalen van de Ronde van Spanje. Maar verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) spant de kroon. Ze is groot fan van fietsen en lijkt minder enthousiast over auto's. Dat leidde een paar jaar terug tot invoering van de milieuzone en onlangs heeft ze ook de komst van zogenoemde stadsboulevards geregeld. Dat betekent dat vierbaanswegen worden omgebouwd tot tweebaans wegen en het grootste deel van de stad op termijn een 30-kilometerzone wordt. Opvallend:
autopartij VVD schaarde zich achter haar plan.

FIETSFILMPJES

Zolang buitenlanders
enthousiaste fietsfilmpjes maken over Utrecht, doe je het natuurlijk heel erg goed. Te zien is hoe de voormalige Britse wielrenner Chris Boardman laaiend enthousiast is over de Utrechtse fietscultuur en voor hetzelfde fietsbeleid pleit in metropool Londen. Boardman is niet zomaar iemand. Niet alleen won hij goud op de Olympische Spelen, hij heeft ook een behoorlijke vinger in de pap als beleidsadviseur en lobbyist voor de Britse overheid. Een ander geweldig fietsfilmpje komt van de hand van het Utrechtse filmbedrijf BLIK. Zij maakten in aanloop naar de Tour een David Attenborough-achtige video over de band van de Utrechter met hun stalen rossen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.