Instellingen

Utrechts onderzoeksbureau: ondernemers worstelen met Suikerfeest

© Frank van Beek, ANP
© Koen van Weel, ANP
UTRECHT - Nederlandse ondernemers spelen elk jaar meer in op het Suikerfeest. Maar ze hebben moeite om de juiste toon aan te slaan. Dat is de conclusie van het Utrechtse onderzoeksbureau Labyrinth.
Zij maken jaarlijks een Suikerfeestmonitor. Wat opvalt is dat vooral supermarkten meer luxe producten zijn gaan aanbieden die specifiek aansluiten bij het feest ter afsluiting van de vastenmaand ramadan. De reclame-uitingen blijven daarbij achter.
Directeur Nathan Rozema: "Dat ligt lastig in deze tijd, met alle spanningen in de wereld. Bovendien is er nog veel
onbekendheid met de doelgroep."

WINKELIERS

Ook retaildeskundige Paul Moers is het met het Utrechtse onderzoeksbureau eens. Hij denkt dat er voor winkeliers meer

uit te halen valt dan nu.
"Ze willen natuurlijk ook hun Nederlandse klanten te vriend houden. Je mag de link helemaal niet leggen, maar er zijn mensen die de islam met terreur vereenzelvigen. Daar zit een belangrijke gevoeligheid. Toch zie ik de afgelopen jaren een enorme beweging. Albert Heijn, Jumbo, Coop: ze spelen nu allemaal volop in op het Suikerfeest."

ASSORTIMENT

Toch gaan de winkels vooralsnog niet veel verder dan het assortiment aanpassen. Verplaatsen in de doelgroep is er volgens Moers voorlopig niet bij.
"We beseffen nog onvoldoende wat het Suikerfeest voor moslims betekent. De beleving van hun vastenmaand is niet met de onze te vergelijken. Zij gaan serieus uit hun dak als het voorbij is en gaan de hele nacht door. Een winkelier kan zich bijvoorbeeld afvragen of hij zijn winkeltijden niet moet aanpassen."
Het driedaagse Suikerfeest begint zondag.

Ramadan bijna voorbij, wat nu?!

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.