Utrechtse raad praat over plannen voor de toekomst

© RTV Utrecht
UTRECHT - De Utrechtse gemeenteraad praat vandaag voor de laatste keer over de voorjaarsnota. Daarin staan de plannen van het college van B&W voor de komende jaren en hoe dat betaald moet worden.
De vergadering begon om 13.00 uur vanmiddag en duurt waarschijnlijk tot ongeveer middernacht. Alle partijen komen uitgebreid aan het woord en een groot aantal onderwerpen passeert de revue. De politici proberen hun eigen stokpaardjes onder de aandacht te brengen en er geld voor te vinden.
NOORDELIJKE RANDWEG
Zo willen de PvdA en het CDA dat alle kruisingen in de vernieuwde Noordelijke Randweg verdiept worden aangelegd. De partijen roepen het college op er extra geld voor te reserveren en te lobbyen voor meer geld in Den Haag.
De Noordelijke Randweg moet opgewaardeerd worden, de kruisingen moeten ongelijkvloers worden, en de snelheid gaat omhoog van 70 naar 80 km/u. In de wijk Overvecht bestaat weerstand tegen de opwaardering. Men vreest extra geluidsoverlast en een slechtere luchtkwaliteit.
WONINGBOUW
CDA en D66 botsten hard over woningbouw en mobiliteit. Volgens D66 is er in de toekomst geen ruimte in de stad voor nieuwe huizen met een tuin en een parkeerplaats. Mensen die dat willen moeten volgens D66 in Leidsche Rijn gaan wonen.
Het CDA is het daar niet mee eens. Die partij wil dat er niet alleen voor één- en tweepersoons huishoudens gebouwd wordt in de oude stad. De keus van dit college zorgt voor een ongezonde bevolkingsopbouw, vindt de partij.
MOBIEL STEMBUREAU
D66 wil heel graag dat er volgend jaar een mobiel stembureau komt. Andere partijen zijn daar kritisch over. De VVD vraagt zich af of het plan wel is te rijmen met de kieswet. GroenLinks vraagt zich af of er geen ruzie ontstaat over de route van het rijdende stembureau.
GroenLinks ziet graag dat zo'n bus dan naar scholen en universiteiten gaat, want dat levert de partij extra stemmen op. Maar de partij snapt dat andere partijen liever een andere route zien.
FIETSTUNNELS
D66 wil dat er extra geld wordt uitgetrokken voor fietstunnels in de stad. Door te investeren in de fiets moet de stad bereikbaar blijven en het gebruik van de auto worden afgeremd. Het idee krijgt steun van een ruime meerderheid in de raad.
GROEN IN STATIONSGEBIED
De fractievoorzitter van D66 kreeg de hoon van de raad over zich heen toen hij voorstelde om bij financiële overschotten extra te investeren in groen in het stationsgebied.
Diverse partijen moesten hartelijk lachen om dat voorstel omdat juist in het verleden heel veel groen uit de plannen geschrapt is. Bovendien vindt een deel van de raad het bespottelijk dat groen voor D66 kennelijk een restpost is.
TE VEEL TOERISTEN
GroenLinks zet zijn vraagtekens bij de groeiende stroom toeristen naar de Domstad. De partij vreest Amsterdamse toestanden, waar de maatschappelijke kosten groter zijn dan de economische opbrengst.
GroenLinks wil daarom minder geld gaan uitgeven aan stadspromotie dan gepland. De partij zegt niet tegen een bruisende stad te zijn, maar wil een selectie maken op de toeristen die wel welkom zijn in de stad en welke niet en daar de promotie op afstemmen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.