Roep om hogere straffen voor wegpiraten

NIEUWEGEIN - Officieren van Justitie en rechters worstelen soms met de strafmaat voor ernstige verkeersongelukken. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.
Voor gevaarlijk rijgedrag dat niet tot een ernstig ongeval leidt, geldt een maximale vrijheidsstraf van twee maanden. Is er wel sprake van toebrengen van letsel, is dat anderhalf jaar en bij een dodelijk ongeval drie jaar.
"Het verschil is erg groot", zegt Hein Wolswijk, één van de Groningse onderzoekers. "Iemand kan heel gevaarlijk rijden. Als dat bij toeval goed afloopt, kan de rechtbank geen hoge straf opleggen. Terwijl iemand die weliswaar onvoorzichtig, maar niet vreselijk gevaarlijk heeft gereden en wel een ernstig ongeluk heeft veroorzaakt, veel harder kan worden gestraft. Daar tussenin ontbreekt een bepaling."

STRENGER STRAFFEN

Gisteren kondigde minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie nieuwe wetgeving aan die hogere straffen mogelijk maakt. Het sluit aan bij de wens van officieren van justitie en rechters, constateren de Groningse onderzoekers na interviews met de beroepsgroep.
"Ze willen soms een hogere straf opleggen dan mogelijk is. De situaties zijn makkelijk voor te stellen: iemand die met 180 per uur over de provinciale weg slingert of een automobilist die veel te hard door de binnenstad scheurt, geen voorrang verleent en zelfs door rood licht rijdt. Zo'n bestuurder kan volgens een nieuwe wet in een zwaardere categorie vallen."
Op de dag dat Blok strengere straffen aankondigde, werd een man uit Nieuwegein veroordeeld tot een werkstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf voor het doodrijden van twee tegenliggers bij een inhaalmanoeuvre. De officier van justitie had een gevangenisstraf geëist.

OMSTANDIGHEDEN

"Het ligt aan de omstandigheden", zegt onderzoeker Wolswijk. Je kunt altijd wel een foutje vinden in iemands rijgedrag. De rechters moeten, hoe lastig dat ook is, bepalen of iemand slechts aanmerkelijk onvoorzichtig of zeer onvoorzichtig is geweest. Dat maakt veel verschil voor de strafoplegging."
Juist daarom is het volgens de onderzoekers goed als gevaarlijke rijders harder gestraf kunnen worden, ongeacht de gevolgen. Wolswijk: "Want als iemand zeer onvoorzichtig is zonder dat hij een ongeval veroorzaakt, is dat vaak enkel een kwestie van geluk."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.