LSVb en ESN op de bres voor internationale studenten

UTRECHT - Was het voor Nederlandse studenten al niet altijd even makkelijk om een studentenkamer te vinden, buitenlandse studenten hebben het zo mogelijk nog moeilijker. Speciaal voor hen wordt de zogenaamde Housing Hotline opgericht.
De hotline is een initiatief van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) uit Utrecht en de Erasmus Student Network (ESN). "Sommige internationale studenten maken de gekste dingen mee. Zoals een plotselinge huurverhoging of het aanbetalen voor een kamer die niet blijkt te bestaan", aldus Tariq Sewbaransingh, voorzitter van de LSVb.
De taalbarrière zou het grootste probleem zijn voor de internationale studenten. Omdat advertenties, huurcontracten en informatie over het huurrecht vaak in het Nederlands zijn geschreven, weten de studenten niet goed wat hun rechten en plichten zijn.

FRICTIE

"De ervaring leert dat onduidelijkheid over wat je mag verwachten vaak tot frictie leidt tussen studenten en huisbazen. Er is meer betrouwbare informatie nodig over hoe het vinden en huren van een kamer werkt", stelt Renate Krabbendam, voorzitter van ESN Nederland.
Uit een onderzoeksproject van ESN in samenwerking met de Europese Commissie blijkt dat een kwart van de studenten die op een Erasmus-uitwisseling in Nederland met discriminatie te maken krijgt, en een op de vijf studenten met frauduleuze praktijken.

RAPPORT

Volgend jaar verschijnt naar aanleiding van de ervaringen van de studenten een rapport. De
is te bereiken via de LSVb.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.