Nibud: Consument vindt financieel advies te duur

UTRECHT/PROVINCIE UTRECHT - Veel mensen denken dat financieel advies te duur is. Volgens onderzoek van budgetvoorlichter Nibud in Utrecht is dat voor bijna de helft van de consumenten reden om geen adviseur in te huren bij het kopen van een huis of het regelen van de oudedagvoorziening.
Een derde van de ruim 1500 ondervraagden zegt nog nooit een adviseur in de arm te hebben genomen. Het gaat dan vooral om mensen met een lager inkomen, die liever zelf naar informatie zoeken. De mensen die wel gebruik hebben gemaakt van een financieel adviseur, deden dat vooral voor het afsluiten van een hypotheek, het sparen voor hun pensioen of afsluiten van een uitvaartverzekering.

KOSTEN VALLEN TEGEN

De prijs van het advies blijkt vaak tegen te vallen. Een meerderheid van de consumenten schat vooraf de kosten voor financieel advies veel lager in dan wat uiteindelijk op de nota komt te staan.
In Nederland liggen de kosten voor financieel advies bij een hypotheek voor starters op circa 1500 tot 3000 euro. De gemiddelde consument denkt dat 980 euro ruimschoots genoeg zou moeten zijn, blijkt uit het onderzoek. Overigens zegt tweederde van de mensen die een advies hebben gekregen tevreden te zijn over de verleende diensten.
Volgens het Nibud zouden de kosten voor financieel advies omlaag kunnen als bij het aanleveren van gegevens gebruik zou worden gemaakt van DigiD. Tegenstanders denken echter dat die manier van gegevens delen onveilig is. Daarmee lijkt consumentenvertrouwen ook een belangrijke factor in de beslissing over het zoeken van informatie over geldzaken.

VERTROUWEN

Gebrek aan vertrouwen speelt ook mee als het gaat om het kiezen van de juiste adviseur. Iets meer dan een derde van de respondenten weet niet zeker of een adviseur handelt in hun belang of in het belang van een verzekeraar.
Volgens het Nibud zorgen regels ervoor dat adviseurs te controleren zijn, wat bij informatie die vrij op het internet te vinden is veel minder het geval is. Verder vindt het Nibud dat financieel advies toegankelijker gemaakt kan worden, om te voorkomen dat consumenten onnodig dure producten aanschaffen.
Een groot deel van de ondervraagden twijfelt sowieso aan de noodzaak van deskundig advies. Het Nibud, dat advies wel degelijk zinvol vindt, zegt dat mensen in het onderzoek aangeven dat ze niet weten wat een adviseur precies doet en wat het oplevert.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.