Bureau Hengeveld beantwoordt kijkersvragen live op Facebook

UTRECHT - Bureau Hengeveld ging vandaag voor het eerst live op Facebook voor een Q&A. Normaal wordt in het opsporingsprogramma van RTV Utrecht de hulp van het publiek ingeroepen, nu waren de rollen omgedraaid. Presentator Sacharko Broere en politiewoordvoerder Bernhard Jens zaten klaar om prangende vragen van kijkers te beantwoorden die live binnenkwamen of al eerder deze week waren verstuurd via Twitter en e-mail.
Een vraag die een paar keer voorbijkwam: waarom worden camerabeelden soms maanden later uitgezonden? "Dat heeft te maken met de wet. Het Openbaar Ministerie staat het niet zomaar toe", verklaarde Jens. "Eerst moet het beeld intern rond bij agenten en de recherche, dan pas kan het eventueel op tv. Mensen moeten ook niet vergeten dat het een zwaar middel is om iemand op televisie te tonen. Soms is het voor opsporingsonderzoek ook niet handig om de buis op te gaan. Maar ik moet er ook bij zeggen: er zijn ook echt veel zaken die wel snel te zien zijn in Bureau Hengeveld."

BLURREN

Waarom worden verdachten geblurd? Die vraag kwam van Diederik. Jens: "Dat is vanwege de privacy. In eerste instantie tonen we verdachten soms niet meteen herkenbaar om ze de kans te geven om zich te melden."
Postbode Jos wilde weten of Bureau Hengeveld niet meer aandacht kan besteden aan overlast op straat. "Ik begrijp heel goed dat mensen zich hieraan ergeren", zei Jens. "We hebben het programma-onderdeel De Wijkagent gehad. Daarin zag je wel waar zo'n wijkagent allemaal mee te maken krijgt. Een deel daarvan is overlast. Ik zou zeggen: blijf het vooral melden en spreek mensen er ook op aan."
Bart vroeg zich af wanneer Bureau Hengeveld wordt ingeschakeld. "Dat kan afhankelijk zijn van camerabeeld, getuigen of een signalement dat we hebben. We lossen zo'n 27 procent van de zaken op. Dus het is zeker belangrijk", aldus Jens.

HET VAK

De politiewoordvoerder ging ook in op de vraag hoe hij in het vak terecht is gekomen. "Ik was een soort eindredacteur bij een kabelkrantsysteem van de afdeling persvoorlichting van de gemeentepolitie Utrecht. Van het een kwam het ander. En nu zijn we 25 jaar verder en zit ik in het dertiende seizoen van Bureau Hengeveld. Vanaf 1 oktober ga ik ook meewerken aan het programma Cold Case van SBS6. Hierin neem ik de kijker mee in het verhaal en zie je de recherche ook aan het werk. Heel interessant en hopelijk gaan we deze cold cases ook echt oplossen."
Helma had een heel praktische vraag. Ze wilde weten hoe je een drugshuis kunt aangeven. "Gewoon melden. Via de telefoon: 0900-8844. Maar ik kan me voorstellen dat je zoiets liever anoniem doet. Dat kan via 0800-7000."

ONSCHERP BEELD

Suzanne vroeg zich af waarom bewakingsbeeld in de binnenstad soms onscherp is, zoals bij de zogenoemde sushi-schutter in de Utrechtse Voorstraat. Jens: "Het is onmogelijk om overal cameratoezicht te hebben. Soms moet er dus van grote afstand worden ingezoomd. Ook maken we gebruik van camera's van winkels en bedrijven. Dat beeld kan van mindere kwaliteit zijn. Toch kan het ook dan zeker de moeite waard zijn. Je kan iemand bijvoorbeeld herkennen aan zijn postuur of loopje. Juist die kleine puzzelstukjes kunnen leiden tot een oplossing in een zaak."
Mohammed meldde zich via e-mail. Hij wilde weten welke Bureau Hengeveld-zaak het team het meest bijgebleven? Presentator Sacharko vertelde over een huiveringwekkende overval op een gezin in Lopikerkapel. Jens wilde er niet één dossier uit pikken. "Ik heb honderden indrukwekkende zaken voorbij zien komen. De moord op Ilona Nemeth in Utrecht bijvoorbeeld, zaken met kinderen of laffe overvallen op oude mensen. Die zaken blijven je bij, maar ik kan er niet één kiezen."
De Facebook-live van Bureau Hengeveld kan je hier terugkijken.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.