Poortjes Utrecht Centraal nog dit najaar allemaal dicht

UTRECHT - De toegangspoortjes op station Utrecht Centraal gaan nog dit najaar allemaal dicht. Een concrete datum is er nog niet. De NS is hierover in overleg met de gemeente.
Met de sluiting van poortjes is het station alleen nog toegankelijk met een geldig vervoerbewijs. "Na de proef, afgelopen voorjaar, hebben we de meeste poortjes dicht gelaten. Je ziet dat reizigers er nu gewend aan zijn", aldus een woordvoerder van de NS. Ze schat dat op dit moment 75 procent van de poortjes al dicht is. Per rij zijn er nog een paar open.
Station Utrecht Centraal is het grootste station van Nederland en krijgt per dag 177.000 treinreizigers te verwerken die in- en uitstappen. De NS rekent voor het station op 100 miljoen reizigers per jaar in 2030.

TEST AMSTERDAM

Nog dit najaar wil de NS de toegangspoortjes op alle stations in de grootste steden in gebruik nemen. Op Amsterdam Centraal is deze week een test. Van donderdag tot en met zaterdag is het station de hele dag alleen toegankelijk met een ov-chipkaart, waarmee reizigers de poortjes kunnen openen. Als de proef goed verloopt, wordt het systeem snel definitief ingevoerd.
Utrecht en Den Haag volgen daarna. Van de vier grootste steden heeft tot nog toe alleen Rotterdam een met poortjes afgesloten station. In Amsterdam is wel al ervaring opgedaan in de nachtelijke uren; tussen 23.15 uur en 07.00 uur zijn de poortjes daar al in gebruik.

WINKELEN EN UITZWAAIEN

Iemand uitzwaaien op het perron, of even het station binnenlopen om bij een winkel iets te kopen, blijft mogelijk als de poortjes dicht zijn. Wie genoeg saldo op zijn chipkaart heeft staan, kan naar binnen lopen en binnen een uur kosteloos weer uitchecken.

ZWARTRIJDEN EN AGRESSIE

Als de poortjes in de grote steden in gebruik zijn genomen, moet ruim 90 procent van de treinreizigers een poortje passeren. Volgens de NS is dat goed voor de veiligheid.
"Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers", stelt commercieel directeur Hans Peters. Nog een voordeel is volgens hem dat reizigers die door een poortje moeten niet vergeten in- of uit te checken.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.