CDA speelt sleutelrol in besluit over nachttrein Amersfoort

AMERSFOORT - De Amersfoortse politiek neemt vanavond een besluit over de nachttrein naar de stad. De gemeente moet ruim 50.000 euro bijdragen, zodat de trein ook in 2019 en 2020 's nachts tussen Utrecht en Amersfoort pendelt. De lijn is voor vervoerder NS namelijk niet winstgevend.
De politieke partijen zijn verdeeld over de kosten. D66 wil de rekening blijven betalen, zodat mensen die op vrijdag en zaterdag 's nachts van Amersfoort naar Utrecht of terug willen een andere keuze hebben dan eigen vervoer of een taxi. De ChristenUnie vindt het te duur. Er rijden 's nachts gemiddeld twintig mensen naar Amersfoort en terug naar Utrecht nog geen zestig. "Als de nachttrein echt in een behoefte voorziet, dan zouden we het maar moeten doen", zegt raadslid Gert Hunink. "Maar in dit geval steek ik het geld liever in een mooi evenement waardoor mensen naar Amersfoort komen."

SLEUTELROL

Het CDA heeft een sleutelrol, omdat de vijf Amersfoortse christendemocraten nog geen knoop hebben doorgehakt. Fractievoorzitter Micheline Paffen hoopt dat er nog wat te onderhandelen valt, maar realiseert zich ook dat het openbaar vervoer tussen Amersfoort en Utrecht 's nachts volledig wegvalt als haar partij nee zegt. "Je hebt nu alleen maar de taxi of de nachttrein, want Syntus heeft geen nachtbus van Amersfoort naar Utrecht."
Om de financiële risico's te beperken wil het CDA alleen voor 2019 een bijdrage leveren. Over 2020 zou dan opnieuw met de NS gesproken moeten worden.

PROVINCIESTADJE

Amersfoorter Wouter de Zeeuw maakt vaak gebruik van het traject omdat hij in de horeca werkt. Hij hoopt dan ook dat de trein blijft rijden. "Amersfoort moet geen provinciestadje blijven", vindt hij. "We horen bij de Randstad, dus de stad moet ook op vrijdag- en zaterdagnacht bereikbaar zijn."

Politiek Amersfoort verdeeld over nachttrein

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.