NS: Dit is de nieuwe intercity vanaf 2021

AMERSFOORT - In Amersfoort is de nieuwe intercity van de NS gepresenteerd. De trein moet 30 tot 35 jaar op het Nederlandse spoor blijven rijden. Het eerste ritje van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is voorzien in 2021, van Breda naar Amsterdam.
In 2022 volgt het traject Eindhoven-Den Haag. In de jaren daarna rijdt de ICNG op alle intercityverbindingen. Bij de Franse treinenbouwer Alstom zijn 79 nieuwe intercitytreinen besteld.

DEMONSTRATIETREIN

Programmamanager Maarten Bakker liet dinsdag in Amersfoort een demonstratietrein zien. Opvallend is de lange spitse neus van de locomotief met een brede zwarte baan langs de ramen. Het zwart verloopt op de zijkanten van de trein naar NS-blauw, zoals Bakker het uitdrukte.
De demonstratietrein wordt gebruikt om conducteurs, machinisten, technici, schoonmakers en klanten "in het echt" te laten ervaren hoe de nieuwe intercity voor hun aanvoelt. De trein kan niet rijden. Interieur en exterieur worden telkens aangepast aan de nieuwste beslissingen en opnieuw uitgeprobeerd.

LANGE MENSEN

Zo is al gebleken dat lange mensen hun hoofd kunnen stoten aan de veel bredere bagagerekken boven de stoelen. De blauwe en rode stoelen zijn op comfort uitgekozen door een team testreizigers.
Omdat Nederlanders vrij groot zijn bleek de stuurcabine te krap voor de machinisten. Ook waren de tafeltjes bij de stoelen in eerste instantie te klein.

TOILET

Speciale aandacht is besteed aan de veelbesproken toiletten in de trein. In de ICNG zitten die verstopt achter een wand die eruit ziet als een gordijn. Binnen is het toilet rondom bekleed met natuurposters. Naast de toiletten is een gescheiden afvalsysteem te vinden.
"In Polen is woensdag de bouw van de allereerste ICNG gestart, die onderwijl nog aangepast kan worden aan weer nieuwe inzichten en beslissingen'', aldus Bakker. "Ik reken erop dat mijn
kleinkinderen nog graag in deze treinen stappen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.