Slang, Duckface of Zorro: wat wordt de bijnaam van de nieuwe Intercity?

AMERSFOORT - De Facebook-oproep van RTV Utrecht voor een bijnaam van de nieuwe Intercity heeft al honderden reacties opgeleverd. Opvallend veel mensen stellen voor om de trein "Slang" te noemen of een variant daarop, zoals "Gele Serpent" of "Slangenkop".
Vandaag presenteerde de NS in Amersfoort de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De trein moet in 2021 voor het eerst gaan rijden, maar voorlopig nog niet in de regio. Het traject van Breda naar Amsterdam is als eerste aan de beurt. Als dat goed gaat, is Den Haag-Eindhoven aan de beurt. Omdat veel bestaande treinmodellen in de loop der tijd een naam kregen, hebben we bij RTV Utrecht aan Facebookers gevraagd een naam te verzinnen voor de nieuwste aanwinst van de NS.

DILDO

die voorbij komen als bijnaam zijn onder meer De Wesp, Zorro, Pacman en Duckface. Maar sommige van onze Facebookvrienden houden het bij een omschrijving van de trein. Zo zou de nieuwe intercity lijken op de omstreden
of op een dildo.
Volgens het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft bijna iedere trein wel een bijnaam. "Soms ontstaat zo'n naam in de volksmond, maar soms ook vanuit de NS-directie. De eerste dubbeldekkers kregen van de NS bijvoorbeeld een dierennaam, zoals de Condor, de Arend en de Olifant", zegt woordvoerder Evertjan de Rooij.

ABACADABRA

De meeste bijnamen zijn ooit ontstaan, omdat het dan duidelijker is over welk treintype er gesproken wordt. "De NS geeft iedere materieelserie al vanaf de Tweede Wereldoorlog een nummer. Mat 24 is bijvoorbeeld materieel, dat in 1924 is ontwikkeld", zegt De Rooij. "Echte treinliefhebbers spreken daarom in nummers, maar voor een leek is dat abacadabra."
De bijnaam die een trein krijgt heeft vaak letterlijk te maken met hoe die eruit ziet, stelt De Rooij. "Het is gewoon handig dat iedere trein een naam krijgt die past bij het uiterlijk of het geluid dat het voertuig maakt."

BLIKKEN TINUS

Een voorbeeld van een trein die op z'n uiterlijk is beoordeeld is Blikken Tinus. "Dit was een stoomlocomotief dat een loopwerk had dat nogal ratelde. Daarom werd deze door spoorwegpersoneel Blikken Tinus genoemd. En er is een treintype met een zoemend geluid dat Stofzuiger wordt genoemd", zegt De Rooij.
"En dan is er nog De Kameel, de oude directietrein van de NS. De directeur wilde voorin de trein zitten om over het spoor te kunnen kijken. De trein heeft daardoor letterlijk twee bulten op z'n dak", zegt De Rooij, die toegeeft altijd bijnamen te gebruiken als hij over treinen praat.

REAGEREN

Heeft u nog een idee voor een bijnaam van de nieuwe Intercity? Twitter uw suggestie naar #rtvutrecht, mail naar nieuws@rtvutrecht.nl of check onze Facebook-pagina.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.