Instellingen

Nieuwe spoorbrug bij Utrecht ligt klaar voor 'wandeling'

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Over een maand gaat de nieuwe spoorbrug die nu nog op de wal ligt aan de wandel. De brug is het laatste deel van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn.
De brug is in Schiedam gebouwd en vervolgens in zes delen per schip naar Utrecht vervoerd. Achter de Cinemec, waar eens de Rode Doos stond, is hij in elkaar gezet. Daar vandaan is het nog 800 meter naar zijn definitieve plek.

VRACHTWAGENS

De brug moet tussen de Gele Brug en de oude spoorbrug in komen te liggen. De afstand van de bouwplaats naar het kanaal wordt in het weekend van 17 november overbrugd met twee bijzondere vrachtwagens.
Speciaal voor die rit wordt een nieuwe weg aangelegd, die na het transport weer wordt afgebroken. Bovenaan het talud moet de brug een bocht maken, die te krap is. Daarom steekt de brug eerst naar links en rijdt dan achteruit naar het kanaal. Bij het water komt een ponton te liggen. De voorste vrachtwagen rijdt op het ponton, die vervolgens naar de overkant vaart.

VERKEER STILGELEGD

Tijdens het werk is er het hele weekend geen verkeer mogelijk over de Gele Brug. Ook de scheepvaart in het Amsterdam-Rijnkanaal wordt geruime tijd stilgelegd, net als het treinverkeer naar Den Haag en Rotterdam.
In april volgend jaar moet het werk klaar zijn, en rijdt de eerste trein over de nieuwe brug. Dan gaat de oude spoorbrug een half jaar dicht. In die tijd wordt hij geluidsarm gemaakt en hij wordt 25 centimeter hoger gelegd, zodat in de toekomst hogere schepen onder de brug door kunnen, een operatie die met alle bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal is uitgevoerd.
In de herfstvakantie van volgend jaar worden die werkzaamheden afgerond. Dan ligt het treinverkeer tussen Utrecht en het westen van het land negen dagen compleet stil.

Dit is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.