Instellingen

Aangifte tegen zorginstelling na verdrinkingsdood dakloze Utrechter

© ANP
UTRECHT - De belangenstichting voor Utrechtse daklozen Rechtop gaat aangifte doen tegen zorgorganisatie Lister. Aanleiding is de dood van dakloze Shiamkoemar (56). Hij werd in de nacht van 5 op 6 augustus dood gevonden in water bij Overvecht, nadat hij onder invloed van drank en drugs was weggestuurd bij zijn beschermd wonen-project.
"Dat had nooit mogen gebeuren", aldus Rechtop-oprichter Fred Smit. "Hostel Hogelanden, waar hij verbleef, was gespecialiseerd in de zorg voor alcoholverslaafden en mensen met psychiatrische problematiek. Hoe kan je dan iemand met exact die kenmerken met een timeout de straat op sturen? Zo'n instelling heeft een zorgplicht en ze hebben Shiamkoemar in een hopeloze toestand gebracht."

SLECHT BELEID

De in Utrecht bekende dakloze zou vervelend gedrag hebben vertoond en werd buiten de deur gezet om 'af te koelen'. Zo'n 1,5 kilometer verderop is hij in het water gevallen en verdronken. "Ik ben zelf dakloos geweest en heb nog steeds regelmatig te maken met dit soort instellingen. Ik vind het een slecht beleid om mensen die behoren tot een bijzonder kwetsbare groep timeouts te geven of te schorsen", aldus Smit.
Door aangifte te doen tegen Lister hoopt Smit dat er een discussie op gang komt. "We hebben al vaker geprobeerd om beleidswijzigingen door te voeren, maar de instellingen gooien de deur altijd hard dicht. Daarom hoop ik dat deze aangifte een breekijzer gaat worden, zodat we in de toekomst maatregelen als een timeout achterwege kunnen laten. Als een rechter dat beslist, hebben ze geen keus meer."

'LEUK IS HET NIET'

Lister-woordvoeder Margot van Lange betreurt de dood van Shiamkoemar ten zeerste. "Dit wil je niet. Het is ontzettend triest dat hij is verdronken tijdens de timeout. Wat betreft de aangifte: dat is aan Rechtop. Als het tot een onderzoek leidt, werken wij mee. Maar leuk is het niet."
Over het geven van een timeout kan ze kort zijn. "Het is een alternatief als de rest al is geprobeerd. Het is een middel om cliënten even uit een conflict te halen en het werkt vaak heel goed. Werknemers gebruiken het om iemand niet definitief weg te sturen, maar juist de mogelijkheid te bieden om terug te keren als ze weer gekalmeerd zijn. Wij kunnen niemand opsluiten of dwangmedicatie geven als ze zich misdragen, dus dit is soms de beste oplossing, ook ten opzichte van de andere bewoners."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.