RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

"Provincie zelf schuldig aan problemen taxivervoer"

PROVINCIE UTRECHT - De provincie en gemeenten spelen zelf een grote rol bij de problemen in het taxivervoer. Dat zeggen taxibedrijven en hun medewerkers in de provincie tegen RTV Utrecht.

Gisteren kwamen er opnieuw problemen naar buiten bij twee taxibedrijven. Zo is het einde verhaal voor De Vier Gewesten. Het bedrijf raakt het contract voor de regiotaxi in de provincie kwijt. Ondertussen heeft Bestax het eigen faillissement aangevraagd. Beide bedrijven geven aan dat de strenge aanbestedingseisen de oorzaak zijn van de problemen.

Voor De Vier Gewesten is het openbreken van het contract met de provincie de climax in anderhalf jaar onrust. Directe aanleiding voor de ontbinding is een boete van bijna 185.000 euro die de provincie aan het taxibedrijf wil opleggen vanwege tekortkomingen. Hink Ketting is voorzitter van de OR. Volgens hem is die boete de doodsteek. "Het bedrijf kan zo'n boete gewoon niet betalen. Dan gaan ze failliet."


NORM

De Vier Gewesten krijgt de boete opgelegd vanwege de stiptheid. "Die staat op 92 procent", zegt Ketting. "En dat is beneden de norm van 95 procent. We werken met z'n allen keihard om de normen te halen maar dit is gewoon onhaalbaar." Ketting verwijst naar de vorige aanbieder van de Regiotaxi in de provincie. "Ook bij Transvision liep het op precies dezelfde manier stuk. Dan kan het niet alleen aan de taxibedrijven liggen."

Vanaf het begin heeft de regiotaxi van De Vier Gewesten te kampen met chaotische planningen en een regen van klachten van klanten. Voormalig chauffeur van De Vier gewesten Ron Barten verwijt de provincie dat het vanaf het begin te veel druk op het taxibedrijf heeft gezet.


JURIDISCHE STRIJD

"We moesten op 1 oktober 2016 beginnen. Dat ging ineens heel snel na een juridische strijd om de aanbesteding. Het bedrijf gaf toen tegenover de provincie aan dat het te snel was. Dat het gewoon niet kon. Maar het moest toch", zegt Barten. Volgens de oud-chauffeur moesten er razendsnel chauffeurs worden aangetrokken en kwaliteit speelde daardoor geen hoge rol meer. "Zo kwamen er bijvoorbeeld chauffeurs achter het stuur die nauwelijks de taal spraken."

Adjunct-directeur Weinholt van De Vier Gewesten erkent tegenover RTV Utrecht dat het een moeilijke tijd is geweest. "Op papier zag de aanbesteding er goed uit. Het leek allemaal haalbaar. Maar de praktijk is altijd weerbarstiger."


RESERVES

Ook vervoersbedrijf Besseling uit Amersfoort zit in de problemen door aanbestedingen. Het bedrijf is niet bereikbaar voor commentaar maar de verklaring op de website van de organisatie heeft overeenkomsten met de situatie bij De Vier Gewesten. "Doordat grote vervoerscontracten tegen (te) scherpe tarieven zijn uitgevoerd in de laatste jaren, verloor het bedrijf al haar reserves", schrijft het bedrijf. "De hoge eisen vanuit gemeenten en ouders enerzijds en de onder druk staande tarieven anderzijds, zorgden ervoor dat het leerlingenvervoer in de afgelopen jaren zeer verliesgevend was."


ONHAALBAAR

Volgens chauffeur Barten zijn de stiptheidseisen in een stad als Utrecht onhaalbaar. Volgens het contract moest De Vier Gewesten een stiptheid halen van 95 procent. "Dat je hier in Utrecht constant in de file staat door het gemeentelijk beleid, daar heeft vervolgens niemand een boodschap aan."

Het is de verkeerssituatie waardoor Barten afgelopen zomer besloot te stoppen als chauffeur. "Heel leuk dat ze op de Goylaan een parkje hebben aangelegd waar je vroeger nog kon rijden. We kunnen het parkje allemaal ook heel goed bekijken want sneller dan stapvoets kom je er helaas niet langs."


REACTIE PROVINCIE

De provincie benadrukt in een reactie dat de aanbesteding openbaar is en marktconform gebeurt. "Bij aanbestedingen kijken we niet alleen naar de prijs, maar vooral naar de kwaliteit", zegt gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof.

"Als overheid moeten we verantwoord omgaan met de belastinggelden, dus speelt prijs altijd een rol bij aanbestedingen. In andere regio's van de provincie Utrecht waar de Regiotaxi rijdt, is de aanbesteding op dezelfde manier gebeurd en we zien daar dat er wel een goede dienstverlening aan de reiziger geboden kan worden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.



Lees ook




Nieuwsoverzicht