Amersfoort zoekt creatief alternatief voor geschrapte buslijn

AMERSFOORT - Amersfoort denkt na over een creatieve manier om het Soesterkwartier ook op zondag goed bereikbaar te houden. Dat zei verkeerswethouder Buijtelaar vanavond tijdens een debat over het busvervoer in de stad. Busbedrijf Syntus kondigde eerder aan dat de buslijn in het Soesterkwartier vanaf 1 december op zondag wordt geschrapt.
Het plan leidde tot veel discussie in de wijk, maar Syntus weigert het aan te passen. Maar Buijtelaar liet weten graag mee te denken over een alternatief. "Er zijn hier vanavond voorstellen gedaan over golfkarretjes, de regiotaxi of de boodschappenbus. Je moet gewoon iets creatiever zijn en buiten de lijntjes durven te kleuren om aan oplossingen te denken."

EFFICIENT

Ook kwam tijdens het debat, dat georganiseerd werd door De Stad Amersfoort, Bibliotheek Eemland en RTV Utrecht, ter sprake dat er efficiënter moet worden omgegaan met het budget dat Syntus van de provincie krijgt. De busmaatschappij zou niet meer service voor het geld dat de provincie betaalt kunnen leveren en daarom zou het bedrijf creatief moeten zijn.
"Natuurlijk willen wij er graag geld bij, maar we moeten het doen met wat we nu hebben", sprak implementatiemanager Cornelis Uyl woensdagavond namens Syntus. "De aanbesteding is gedaan in 2015 en daarmee hebben wij een zo goed mogelijk aanbod gedaan met betrekking op de buslijnen en bezetting. Meer kunnen wij niet doen, want we zitten nu echt aan de max binnen het budget."
Omdat de provincie ondanks meerdere verzoeken niet aanwezig was, haakte verkeerswethouder Hans Buijtelaar daarop in. "Als bepaalde lijnen niet goed genoeg zijn, betekent dit niet dat er direct de portemonnee getrokken moet worden. We moeten kijken waar het mis gaat en daar op een intelligente manier mee omgaan. Laat het wel duidelijk zijn dat iedereen recht heeft op openbaar vervoer en daar moet dus een oplossing voor gevonden worden. Iets waar we nu goed naar aan het kijken zijn."

MINDERVALIDE

Tijdens het debat werd andermaal duidelijk dat lang niet alle openbaarvervoer-gebruikers tevreden zijn. Zo baalde iemand uit het publiek dat Syntus niet tot aan begraafplaats Rusthof rijdt en dat er bij Winkelcentrum Emiclaer een bushalte ontbreekt. Ook een mindervalide liet zich horen. Zij deed haar beklag over de bereidwilligheid van buschauffeurs.
Kritiek die Janine van Verseveld, accountmanager van Syntus, serieus nam. "In de beginperiode hebben wij veel voor onze kiezen gehad, maar daar hebben gebruikers geen boodschap aan. Die willen goed vervoer. Wij hopen dan dat mensen hun klachten blijven melden, want alleen dan kunnen we er mogelijk wat aan doen."

SLOTWOORD

Het slotwoord was voor Cornelis Uyl, die namens Syntus blij was dat hij tekst en uitleg kon geven aan de aanwezigen. "Wij willen het goed doen voor alle reizigers in Amersfoort en daar moeten we met z'n allen mee aan de slag."


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.