Pleidooi voor extra veiligheidssysteem in Leidsche Rijntunnel

LEIDSCHE RIJN - Als het in de Leidsche Rijntunnel ooit ernstig misgaat door een zware explosie of brand, dan kunnen de hulpdiensten daar maar weinig uitrichten. Dat stelt onderzoeksjournalist Miro Lucassen in zijn boek 'Leidsche Rijntunnel: inrijden op eigen risico', waar hij vanavond over kwam vertellen in UVandaag.
In het boek beschrijft Lucassen hoe de tunnel werd bedacht als bindmiddel tussen de stad Utrecht en Vinexwijk Leidsche Rijn. Ook beschrijft hij hoe de spanning en de kosten van veiligheidsmaatregelen tot de dag van vandaag blijft opspelen. Hij gaat uitvoerig in op de ruzie tussen de gemeente en Rijkswaterstaat over een zogeheten watermistsysteem. Utrecht wilde deze graag hebben, maar Rijkswaterstaat vond dat te duur.

KETTINGBOTSING

"Het grootste risico dat kan ontstaan is dat er een grote brand met een lpg-vrachtwagen optreedt na een kettingbotsing. Dat risico is op zich klein, het zou niet zo snel gebeuren. Want gelukkig is het Nederlandse verkeer redelijk veilig. Maar als het gebeurt, dan kan het wel een half uur duren voordat de brandweer er is om te blussen", aldus Lucassen.
Volgens de journalist is dat vooral een probleem, omdat alle mogelijke gevaarlijke stoffen door de Leidsche Rijntunnel vervoerd worden. Chauffeurs mogen namelijk geen andere route nemen.

DOVEND EFFECT

Er zijn allemaal veiligheidssystemen voor de tunnel gemaakt, maar volgens Lucassen ontbeekt er een watermistsysteem. "Dat is een soort sprinkler, die bij brand een dovend effect veroorzaakt. Dit systeem zit er niet in, omdat Rijkswaterstaat het te duur en te ingewikkeld vond", zei hij tegen presentator Anita Sara Nederlof.
Lucassen stelde dat de overheid zeker goed voorbereid is op een calamiteit, maar alleen bij die ene grote calamiteit zouden problemen kunnen ontstaan. "De kans hierop is klein. Maar als het gebeurt, dan heb je veel slachtoffers. En als het gebeurt, is een watermistsysteem een manier om de gevolgen te beperken of te voorkomen dat het gebeurt."

NIET INHALEN

De onderzoeker gaf ook nog een tip aan automobilisten die de tunnel gebruiken. "Wat je zou moeten doen is voorzichtig rijden. In deze tunnel zou ik zelf verder niet zo graag inhalen."
Toch rekent Lucassen erop dat het veiligheidssysteem er uiteindelijk nog wel komt. "Het wordt steeds drukker op de weg en steeds drukker in de tunnel. Dat leidt tot hogere risico's en daar moet je op reageren."
Het boek ligt vanaf vrijdag in de boekhandel.

Pleidooi voor extra veiligheidssysteem in Leidsche Rijntunnel

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.