Instellingen

FNV: veel mis in distributiecentra AH Online

DE MEERN - Albert Heijn behandelt het personeel in de distributiecentra voor de bezorgdienst AH Online slecht. Dat vindt vakbond FNV. Eén van die vier grote centra zit in De Meern.
Veel uitzendkrachten krijgen volgens de bond pas een dag van tevoren te horen of er werk is, moeten te lang werken en krijgen geen toeslagen uitbetaald. FNV biedt vandaag namens het personeel een petitie aan.

CAO

Albert Heijn behandelt de medewerkers in het distributiecentrum volgens de supermarkt-cao. In die cao is er geen recht op toeslagen. Dat scheelt de werknemers zo'n 70 tot 80 euro per week, stelt de vakbond.
"Er zijn meer retailers die dat zo doen", laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. "Als FNV dat wil veranderen is de plaats daarvoor aan de onderhandelingstafel voor een cao."

WERKDRUK

FNV stelt verder dat de werkdruk in de centra hoog is. Personeel moet soms tien uur per dagen werken. Ook zouden ze veel te lang moeten werken voor ze pauze mogen nemen.
Albert Heijn zegt te schrikken van de klachten over slechte arbeidsomstandigheden. "We praten iedere dag met onze werknemers en doen ook onderzoek naar de werknemertevredenheid. We hebben ongeveer 4000 medewerkers, dus we zien en horen niet alles, maar onze medewerkers kunnen altijd bij ons terecht."

GEEN KRITIEK

In de vier distributiecentra werken veel Poolse orderpickers. Zij hebben volgens de bond in hun contract een clausule waarin staat dat ze niet met kritiek naar buiten mogen treden op straffe van een dwangsom.
"Dat mag helemaal niet in Nederland", zegt de bond, die oordeelt dat dit "niets met professionele arbeidsverhoudingen te maken heeft". Albert Heijn zegt de clausule niet te herkennen. "Dit is niet de manier waarop wij met ons personeel willen samenwerken."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.