Rabobank moet overoptimistische reclame aanpassen na klacht

UTRECHT - De Rabobank, met het hoofdkantoor in Utrecht, past een radio- en televisiespotje aan. Het gaat om het spotje met als slogan "growing a better world together", een uitspraak die ook op de glazen pui van het kantoor in Utrecht is gezet.
Bij de Reclame Code Commissie was een klacht binnengekomen van een man die zich stoorde aan de belofte van de bank om samen het wereldvoedselprobleem aan te pakken. Volgens de commissie is het spotje inderdaad misleidend omdat de bank niet aannemelijk kan maken dat de aanpak van de bank het voedselprobleem oplost. De nieuwe reclame zal daarom eindigen met de zin: "stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen."
De klager noemt de bank zaterdag in de Volkskrant ook schijnheilig. De Rabobank werd in het verleden geplaagd door schandalen rond mkb-derivaten en gesjoemel met de Libor-rente. Daarom schoot de nieuwe reclame de klager in het verkeerde keelgat: "In die reclame doen ze zich voor als wereldhelper, als een soort Greenpeace of Amnesty International. Dat irriteert niet alleen mij, maar heel veel mensen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.