RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

"Ja-ja-sticker ook in Utrecht invoeren"

UTRECHT - De reclamebranche heeft een rechtszaak tegen de gemeente Amsterdam verloren. Die mag overstappen op een nieuw systeem van brievenbusstickers. De gemeente Utrecht volgt de zaak met veel interesse en ook andere gemeenten, zoals Veenendaal, Stichtse Vecht en Amersfoort, gaan erover nadenken.

Amsterdam kan door de uitspraak vanaf 1 januari 2018 overstappen op het nieuwe systeem. Dat betekent dat Amsterdammers die niet actief een ja-ja-sticker aanplakken voortaan geen folders meer krijgen. De hoofdstad denkt met deze maatregel veel papier te besparen.


MILIEUZONE

GroenLinks in Utrecht reageert verheugd op het nieuws. "Wat GroenLinks betreft gaan we het ook in Utrecht invoeren", zegt raadslid Monique Bollen. "In Utrecht hebben we ook een milieuzone, daar waren we ook raar in. En nu komt het in meerdere steden. Je moet gewoon ergens beginnen."

De reclamebedrijven reageerden vandaag teleurgesteld op de uitspraak van de rechter. "Aan de ene kant omdat het belang wat voor mijn cliŽnten op het spel staat heel erg groot is en aan de andere kant omdat de rechtbank hun goede argumenten in een heel dunne motivering opzij zet", vertelt advocaat Tom Barkhuysen.

Volgens Barkhuysen werkt het huidige systeem goed, is er geen milieuwinst te behalen omdat de folders herbruikbaar zijn en moeten de reclamebedrijven langer te tijd krijgen om te wennen aan een eventueel nieuw systeem. "En als je al zo'n systeem invoert, dan moet je het landelijk invoeren. Een gemeente is niet bevoegd om dat op eigen houtje te doen."


EFFECTIEVE MANIER

GroenLinks in Utrecht stelde, net als D66 en de Partij voor de Dieren, vorig jaar al vragen over het onderwerp aan het college. Het stadsbestuur liet toen al weten ook wel wat te zien in het plan. "Wij kunnen ons voorstellen dat het opt-in systeem een effectieve manier is om de jaarlijkse kilo's aan papierafval te verminderen", schreef het college toen.

Of Amsterdam als voorbeeld voor Utrecht gaat dienen is nog onduidelijk, want de reclamebedrijven gaan waarschijnlijk in hoger beroep. Barkhuysen: "En dan is het aan de gemeente Amsterdam om af te wegen of men het aandurft om hangende het hoger beroep toch al door te drukken of dat men zo verstandig is om te zeggen, laten we maar afwachten wat die hogerberoepsrechter zegt."

Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht