Fileweek: "Duizenden mensen overlijden vroegtijdig door uitlaatgassen"

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - Per jaar overlijden ruim 12 duizend mensen vroegtijdig door de gevolgen van luchtvervuiling. Stikstofdioxide en fijnstof dat worden uitgestoten door wegverkeer zijn grote boosdoeners, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
"Veel auto's betekent een slechte luchtkwaliteit", vat RIVM-onderzoeker Joost Wesseling samen. "In stedelijk gebied is gemiddeld over een jaar 25 tot 35 procent van de uitstoot van stikstofdioxide afkomstig uit wegverkeer. Als je veel harde wind en regen hebt is het effect van lokale bronnen wat kleiner. En op een mooie windstille winterochtend kan lokaal verkeer juist heel erg veel bijdragen."
Het RIVM meet bovendien de hoeveelheid fijnstof, een verzamelbegrip voor schadelijke deeltjes van verschillende grootte. Dat doet het instituut met een nationaal meetpuntensysteem, bestaande uit 42 plekken waar fijnstofapparatuur staat.

FILES

Het zal niet veel mensen verbazen dat files leiden tot meer uitlaatgassen. "Het TNO heeft tests gedaan om de factoren voor verschillende soorten wegverkeer te meten. Zowel in de praktijk door met auto's rond te rijden, als op een rollerbank. Dan kom je op een 50 procent hogere emissie bij gewoon personenverkeer en een stijging van 100 procent bij zwaar wegverkeer."
Volgens Wesseling is bij de uitstoot van stikstofdioxide het aandeel van vrachtwagens 15 tot 20 keer zo groot als dat van personenverkeer.

GEVOLGEN

Nederland voldoet bijna overal aan de grenswaarden, maar ook daaronder zijn er gezondheidseffecten, aldus de onderzoeker. "Bij de huidige niveaus van fijnstof en stikstofdioxide in de lucht overlijden naar schatting zo'n 12.000 tot 13.000 mensen vroegtijdig ten gevolge van de vervuiling. Er zijn duizenden mensen met hart- en vaat- of longziektes, die gerelateerd zijn aan de luchtkwaliteit."

ZWAVEL

In het verleden heeft beleid er succesvol voor gezorgd dat uitstoot minder is geworden. Wesseling haalt het voorbeeld van zwaveldioxide aan. "Een jaar of 20, 25 geleden was dat een vrij groot milieuprobleem. Daar is toen heel veel beleid op gezet, voor brandstof bij wegverkeer en scheepvaart zijn bijvoorbeeld zwaveleisen gesteld. Als zeeschepen ver van land zijn mogen ze relatief veel zwavel uitstoten, als ze dichter bij het continent komen moeten ze op steeds schonere brandstof overschakelen. De concentraties zijn sindsdien zo sterk teruggelopen dat ze nu eigenlijk geen probleem meer zijn. De grootste bijdrage meten we als ergens op IJsland een vulkaan uitbarst."

FILEWEEK

Deze week staat RTV Utrecht in het teken van de file. Hoe lang staan we op de snelwegen bumper aan bumper, wat kost dat ons, welke maatregelen kun je nemen om files te vermijden, wat kun je doen om je te vermaken in de file (de beste fileflirts) en hoe ziet de toekomst eruit?
De komende dagen dus nog veel meer over files bij RTV Utrecht. Niet alleen hier op de site en sociale media, maar ook in onze programma's op radio en televisie.

Anne Knol van Milieudefensie over de uitstoot van fijnstof

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.