Fileweek: cadeautjes en Park and Rides in strijd tegen files

UTRECHT - Iedere ochtend staat het op meerdere plekken flink vast op de Utrechtse snelwegen. Maar hoe zorgen we ervoor dat mensen buiten de spits gaan reizen of op een andere manier? Een financiële prikkel kan uitkomst bieden, zo vertelde Goedopweg vandaag op Radio M Utrecht.
Het samenwerkingsverband tussen overheden en werkgevers in de regio lanceerde de afgelopen jaren onder meer het project Spitsmijden A12, waarbij automobilisten voor cadeaus konden sparen als ze tijdens de spits de auto lieten staan. "We zijn Nederlanders natuurlijk, dus we zien wel dat een klein beetje geld mensen soms helpt om een beginstapje te maken om het te proberen", aldus projectmanager Esther de Lange op Radio M Utrecht.

GEMAK

Volgens De Lange is het wel belangrijk dat de projecten laagdrempelig zijn. "Gemak is ontzettend belangrijk. We werken bijvoorbeeld veel met apps en als die niet gebruiksvriendelijk zijn, dan is dat direct een probleem. Of als je bij het aanmelden veel stappen moet doorlopen."
Een Park and Ride (P+R) wordt vaak gezien als zo'n gemakkelijke manier om auto's van de weg te krijgen. Op deze grote parkeerplaatsen aan de rand van de stad kunnen automobilisten hun voertuig neerzetten. Vervolgens kunnen ze met het openbaar vervoer naar de binnenstad reizen. "Het werkt super, je koopt een OV-kaartje en je gaat het centrum in", zo vertelde een gebruiker van P+R Westraven vanochtend op Radio M Utrecht.

TE DUUR

De P+R aan de zuidkant van de stad Utrecht heeft tijdens kantooruren plaats voor 800 auto's en buiten die tijden om kunnen er 1300 auto's staan. De gemeente is enthousiast over het gebruik van de parkeerplaatsen. "Je vangt een aantal bezoekers weg die geen zin hebben om naar de binnenstad te rijden, omdat ze het te duur vinden of te chaotisch. Als je wat langer in de binnenstad moet zijn, is het zeker de moeite om hier de tram te pakken", aldus programmamanager parkeren Veronique Hulsebosch.
Toch is het aanbod parkeerplaatsen op Westraven vaak nog groter dan de vraag, gaf Hulsebosch toe op Radio M Utrecht. "Tijdens kantooruren is het erg druk. Met name als er ook nog beursdagen zijn, dan wil het wel vol staan. Maar 's avonds en 's weekends is er ruimte genoeg."

INNOVATIE

Goedopweg gelooft dat er bij de strijd tegen files ook veel innovatieve technieken ingezet moeten worden. "Slimme stoplichten kunnen bijvoorbeeld fietsen of juist vrachtwagens voorrang geven, zodat je het verkeer binnenstedelijk en op provinciale wegen beter kunt prioriteren. Dus zo kunnen we bepaalde weggebruikers prioriteit geven. Verder heb je natuurlijk zelfrijdende auto's, maar daar doen we nog niet zoveel mee hier."
De Lange vermoedt dat er in de toekomst ook steeds meer auto's gedeeld moeten worden, zodat er minder auto's de weg op gaan. "Ik denk dat we in Nederland steeds meer afgaan van autobezit. We gaan meer auto's delen en deelauto's gebruiken. Dat is een ontwikkeling waar we hier ook steeds meer mee bezig zijn."

FILEWEEK

Deze week staat RTV Utrecht in het teken van de file.
staan we op de snelwegen bumper aan bumper, wat
dat ons, welke maatregelen kun je nemen om files te vermijden, wat kun je doen om je te vermaken in de file (de beste
) en hoe ziet de toekomst eruit?
Vandaag en morgen dus nog veel meer over files bij RTV Utrecht. Niet alleen hier op de site en sociale media, maar ook in onze programma's op radio en televisie.

Verslaggever Robert Jan Booij live op Radio M Utrecht vanaf P&R Westraven (I)
Verslaggever Robert Jan Booij live op Radio M Utrecht vanaf P&R Westraven (II)

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.