Het opmerkelijkste nieuws in 20 jaar Leidsche Rijn

LEIDSCHE RIJN - Het is vandaag op de dag af twintig jaar geleden dat de eerste paal werd geslagen voor de bouw van Leidsche Rijn. Het Utrechtse stadsdeel heeft sindsdien een hoop hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Een samenvatting van twee decennia in de grootste Vinex-wijk van Nederland.

HISTORISCHE SCHATTEN

Een van de eerste volken die de potentie van het gebied aan de toenmalige Oude Rijn zagen, waren de Romeinen. Ze hebben sporen achtergelaten bij de noordelijke grens van hun vroegere rijk. Vanaf 1997 worden bij graafwerkzaamheden voor de stadsuitbreiding vijf oude
ontdekt. De eerste, De Meern 1, is te zien in museum Castellum Hoge Woerd.
In 2008 komt daar nog een zesde schip bij, dat de toepasselijke naam De Meern 6 krijgt.

TUINBOUW

Voordat Leidsche Rijn een Vinex-wijk wordt, is het vooral een tuinbouwgebied. Deze tuinbouwers moeten uiteindelijk wijken voor de nieuwbouwplannen en een groot deel van hen vertrekt naar het Westland. Anderen komen iets verderop terecht in de Harmelerwaard. Daar staan ze in het begin van de eeuw overigens
te wachten op de tuinbouwers uit Leidsche Rijn.
Het vertrek van tuinbouwers uit Leidsche Rijn zorgt er mede voor dat de glastuinbouw in de provincie Utrecht tussen 1980 en 2015 met 85 procent afneemt.

DIEPTEPUNTEN

"Een persoonlijke nederlaag", zo
voormalig burgemeester Aleid Wolfsen in 2011 de zaak van het weggepeste homostel uit Leidsche Rijn. Ton Daalhuizen en Hans van Gemmert worden in de jaren daarvoor in de wijk Terwijde het mikpunt van Marokkaanse jongeren.
De pesterijen lopen uiteindelijk zo hoog op, dat ze verhuizen naar Nieuwegein. Het stel vindt dat de gemeente te weinig doet om de pesterijen tegen te gaan. Ze krijgen later een schadevergoeding.
Overlast is een thema dat vaker voorkomt in Leidsche Rijn. Zo zijn er sinds 2009 regelmatig problemen met overlastgevende en criminele jeugdgroepen in Terwijde-West. Er zijn autokraken, woninginbraken en treiterijen in de buurt.
Om de problemen tegen te gaan, kondigt de gemeente extra cameratoezicht aan. Ook voert de woningcorporatie gesprekken met huurders van wie de kinderen voor overlast zorgen. Vorige maand kondigde burgemeester Van Zanen nog gebiedsverboden aan.

WINKELCENTRUM

De gemeente Utrecht presenteert in 2005 een groots plan voor een winkelcentrum in Leidsche Rijn. Het is projectontwikkelaar ASR die aan de slag mag met het bouwproject, maar door de economische crisis lijken de plannen te ambitieus.
Meerdere winkelketens zoals C&A, Primark en V&D vinden een vestiging in Leidsche Rijn Centrum te riskant. Ook de projectontwikkelaar laat weten minder winkels te willen bouwen vanwege de economische crisis en de stijgende populariteit van internetwinkels.
In 2015 wordt daarom besloten flink te snijden in de winkelplannen. Zo wordt het complete buurtwinkelcentrum aan de zuidkant geschrapt en verdwijnt ook het beoogde warenhuis uit de plannen.
Inmiddels trekt de economie weer aan en is driekwart van de winkelpanden in Leidsche Rijn Centrum verhuurd. Ketens als Hema, H&M, C&A, Scapino, Rituals, Vero Moda en Jack & Jones hebben hun komst naar de Vinex-wijk bevestigd.
In verschillende wijken in Leidsche Rijn zijn al winkelcentra, zoals in Terwijde, Vleuterweide, Parkwijk en Langerak.

THE WALL

Het leek een mooi idee: naast een winkelgebied in het centrum ook een opvallend rood winkelcentrum op een A-zichtlocatie langs de A2. Toch kampt The Wall al sinds de oplevering in 2009 met grote leegstand. In 2013 staat er nog zeker 30.000 vierkante meter winkelruimte leeg. Dat staat gelijk aan ongeveer zes voetbalvelden.
Al snel wordt gepleit voor een huurverlaging en een verandering van de strenge vestigingsregels op die plek, om zo toch meer winkels te trekken. In 2016 is er toch een klein lichtpuntje. Na zeker zeven jaar leegstand komt er een nieuwe huurder voor de prominente westkant van The Wall. Het 'belevenisrestaurant' zit er in ieder geval nog tot februari.

LEIDSCHE RIJNTUNNEL

Om Leidsche Rijn zo dicht mogelijk bij de snelweg te kunnen bouwen en om geluidsoverlast te voorkomen, besluit de gemeente Utrecht een tunnel van ruim 1,5 kilometer aan te leggen. Die moet het verkeer op de A2 onder de toekomstige bebouwing van de Vinex-wijk leiden.
Maar de totstandkoming gaat niet zonder slag of stoot. De bouw start in 2007 en moet in 2010 afgerond zijn, maar door problemen met de besturingssystemen wordt de tunnel pas in 2012 opgeleverd. Ook is er onenigheid tussen de bouwer, Rijkswaterstaat, minister Eurlings en burgemeester Wolfsen.

STADSKAART

Hoewel Leidsche Rijn dus al twee decennia lang regelmatig terugkomt in het nieuws, blijft het op sommige fronten nog altijd een beetje vechten voor zijn status als voorwaardig deel van Utrecht. Zo ontbreekt de volledige wijk tot voor kort op de officiële
van de gemeente.
Afgelopen week is die fout eindelijk rechtgezet. Daarmee staat de grootste Vinex-wijk van het land twintig jaar na de eerste paal ook officieel op de kaart.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.