Moet ProRail chloortreinboete van 150.000 euro betalen?

AMERSFOORT - Het Utrechtse spoorbedrijf ProRail hoort vandaag van de rechter of het een boete van 150.000 euro moet betalen. Het Openbaar Ministerie vindt dat ProRail zich niet aan de veiligheidsregels met chloortreinen heeft gehouden.
"Langer stil gestaan dan mocht, spoor gebruikt wat niet gebruikt mag worden en de trein is op het rangeerterrein geweest wat volgens de vergunning niet mag. Het zijn allemaal afwijkingen van de spelregels en dat nemen we hoog op", aldus burgemeester Bolsius van Amersfoort in 2013.

ONDERZOEK

Toen bleek al dat ProRail de regels had overtreden in de Keistad. Het Openbaar Ministerie deed uitgebreid onderzoek en zei twee weken geleden dat het bedrijf inmiddels een strafblad heeft van 27 pagina's. Vandaar ook de forse boete van 150.000 euro.
De VVD heeft geen enkel medelijden met het Utrechtse spoorbedrijf. "Als de vergunningen aangeven dat je niet mag parkeren met een chloortrein in het centrum van deze stad, dan moet je je daar gewoon aanhouden. Ik hoop dat Prorail ervan leert en het niet meer doet. Zodat de veiligheid van de inwoners gewaarborgd is", aldus fractievoorzitter Kees Kraanen.

POLITIEK

De zorgen van de VVD en andere politieke partijen zijn niet onterecht. In 2002 ontsnapte Amersfoort ternauwernood aan een ramp. Een lekkende treinwagon met een uiterst giftige vloeistof strandde toen vlakbij het centraal station.
Vijf jaar later was de Betuwelijn klaar en de bedoeling was om alle chloortreinen over dat spoor te laten rijden. Toch gebeurt dat niet altijd, zegt de beheerder van de lijn.

ROUTE

"De spoorvervoerder moet in principe de keuzevrijheid hebben om de route te bepalen die zij het beste en meest logisch vinden. Dat is dan in de regel toch de route die nu gevolgd wordt."
Als gemeente kan Amersfoort weinig doen, omdat de afspraken over de chloortreinen landelijk geregeld worden. VVD-fractievoorzitter Kees Kraanen vindt in ieder geval dat de communicatie naar de inwoners toe beter moet.
Kraanen: "Onze zorg is dat inwoners in de krant lezen dat dit soort dingen toch weer schijnen te gebeuren. Nouja, dan moet je daar als overheid toch over communiceren. Dat we waken over de veiligheid en dat we de maatregelen nemen die we moeten nemen. Zodat dit soort dingen in de toekomst niet meer gebeuren."

TOEKOMST

Over uiterlijk vier jaar moet er definitief een einde komen aan chloortransport via Amersfoort. Het vorige kabinet heeft hierover afspraken gemaakt met chloorbedrijf AkzoNobel.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.