110 miljoen euro besteed aan De Stijl-jaar

AMERSFOORT - In totaal hebben 600.000 bezoekers het afgelopen jaar een van de evenementen bezocht die er waren vanwege het themajaar 'Mondriaan tot Dutch Design, 100 jaar De Stijl'. Volgens NBTC Holland Marketing hebben zij er in totaal 110 miljoen euro aan uitgegeven.
NBTC initieerde het themajaar met 32 anderen, voornamelijk musea en organisaties voor citymarketing. Met themajaren zoals deze (vorig jaar was het het Jeroen Boschjaar) willen de organisaties buitenlandse toeristen ook andere plaatsen dan Amsterdam laten bezoeken.
Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC: "Onder andere steden en regio's zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant hebben kunnen meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding van internationale bezoekers werkt."
Van de 600.000 bezoekers kwamen er 120.000 uit het buitenland. Zij besteedden ruim 75 miljoen euro. "Het is buitengewoon succesvol verlopen", aldus NBTC. Het is niet duidelijk wat het themajaar heeft gekost.
Aanleiding voor het themajaar was het feit dat 100 jaar geleden kunststroming De Stijl werd opgericht in Leiden. Een wisselende groep Nederlandse en buitenlandse kunstenaars maakten deel uit van de vernieuwende kunststroming, onder wie Amersfoorter Piet Mondriaan en de Utrechters Bart van der Leck, Theo van Doesburg en Gerrit Rietveld.
Bezoekers van het Jeroen Boschjaar in 2016 gaven in totaal 153,1 miljoen euro uit in ons land.