Nederlandse treinen rijden vaker op tijd; treinkaartjes wel duurder dan in andere Europese landen

UTRECHT - Treinen in Nederland rijden vaker op tijd en zijn veelal nieuwer dan in andere Europese landen. Een treinkaartje is wel vaak duurder dan in omringende landen. Ook krijgt de NS meer klachten per reiziger dan vervoerders in andere landen.
Dit blijkt uit een vergelijkend internationaal onderzoek dat NS en ProRail hebben laten uitvoeren op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In dit onderzoek zijn over de periode van 2011-2015 de prestaties op het Nederlandse spoor vergeleken met zeven andere vervoerders uit België, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

JONGSTE MATERIEEL

De treinen van NS hadden in 2015 een gemiddelde leeftijd van achttien jaar. Voor de andere vervoerders was dat gemiddeld 24 jaar. Daarmee had NS in 2015 het jongste materieel. Sindsdien hebben de spoorwegen voor 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld om meer zitplaatsen en comfort te bieden, zoals wifi en oplaadpunten.
Volgens het onderzoek is het spoor in Nederland het drukst van Europa en er zijn relatief weinig storingen. Ook het aantal reizigerskilometers per kilometer spoor ligt in Nederland het hoogst.

KLACHTEN

Toch is de klanttevredenheid bij NS zo'n 6 procent lager dan het gemiddelde van de andere onderzochte landen. Ook is het aantal klachten per reiziger bovengemiddeld. Mogelijk speelt het gemak waarmee klachten kunnen worden ingediend een rol, denken de onderzoekers. NS heeft een klantenservice die 24 uur per dag beschikbaar is via onder meer telefoon, e-mail en Twitter.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de vergelijking vandaag aan de Tweede Kamer gestuurd. ,,Het stemt tevreden en trots dat NS en ProRail de reiziger in vergelijking tot hun collegas in andere Europese landen zo goed bedienen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.