Utrecht-West krijgt definitief veel minder asfalt

UTRECHT - De Utrechtse gemeenteraad is akkoord gegaan met de plannen voor de westelijke stadsboulevard. De weg tussen de Einsteindreef in Overvecht en Beneluxlaan in Kanaleneiland krijgt een grondige opknapbeurt.
Belangrijk onderdeel van de plannen is om de weg voor het grootste deel uit te voeren in twee keer één rijbaan. Een groot deel van die route is nu twee keer twee rijbanen. Alleen een klein stukje ter hoogte van de Cartesiusweg blijft vierbaans. Met de plannen verdwijnt twintig hectare asfalt: 30% van het asfalt op het traject.
Bewoners van de Majellabuurt dienden een alternatief plan in (Fris Alternatief) voor een deel van het traject. Zij willen dat de weg bij de Thomas à Kempislaan een blokje om rijdt, langs de fabriek van Douwe Egberts en de Gamma. Daardoor wordt de Majellaknoop, of Koffieknoop, ontlast. Bovendien ontstaat er ruimte voor meer groen of woningbouw. Deze variant werd door de raad gesteund en gaat mee in de plannen.

KRITISCH

Het CDA is kritisch op de plannen voor de stadsboulevard, de partij denkt dat de nieuwe opzet te weinig capaciteit oplevert. De partij denkt dat het gebied regelmatig vast zal komen te staan. Om te voorkomen dat het verkeer vastloopt, wordt het verkeer gedoseerd aan de randen van het gebied. Dat wil zeggen dat autoverkeer lang voor een rood verkeerslicht komt te staan, als de doorstroming op de stadsboulevard in het gevaar komt.

VERBETEREN

D66 pleit er voor om de zogenoemde NOUW2 te verbeteren. De NOUW2 is de weg van Douwe Egberts, over de Gele Brug, langs de Lage Weide naar de oprit van A2. Deze weg is destijds aangelegd als alternatief voor de zogenoemde spoorlaan, een weg die het centrum van Utrecht moest verbinden met de snelweg A2. De NOUW2 wordt nauwelijks gebruikt. D66 wil daar verandering in brengen.

VOORDELEN

De VVD steunt de plannen voor de westelijke stadsboulevard, zij zien vooral voordelen. Zo komen er minder verkeerslichten en blijft het aantal parkeerplaatsen op peil. De partij werd aangepakt door het CDA, maar de liberalen gaven geen krimp, en blijven voor het opheffen van twintig hectare asfalt.
Het uitwerken van de plannen en het voorbereiden van de werkzaamheden zal nog een paar jaar duren. In 2019 gaat de eerste schop in de grond. In 2020 moet de westelijke stadsboulevard klaar zijn.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.