Topjaar voor Utrechtse musea: "Utrecht is hartstikke leuk"

PROVINCIE UTRECHT - 2017 was een goed jaar voor Utrechtse en Amersfoortse musea. Dat blijkt uit een rondgang van RTV Utrecht langs de musea in de twee steden. Het Spoorwegmuseum is opnieuw het populairste museum.
Het Spoorwegmuseum denkt uit te komen op meer dan 400.000 bezoekers, net zoveel als vorig jaar. Ook Museum Speelklok kijkt positief terug: na een aantal moeilijke jaren wist het museum in 2017 het tij te keren. Er kwamen 100.000 bezoekers naar het museum.
"Je merkt dat buitenlanders teruggekomen zijn, met name Aziatische bezoekers die met grote groepen binnenkomen. De museumjaarkaart is ook populair en Utrecht is natuurlijk hartstikke leuk", zegt directeur Marian van Dijk van Museum Speelklok.

CENTRAAL MUSEUM

Het Centraal Museum zag het aantal bezoekers ook stijgen: dit jaar kwamen er 310.000 bezoekers naar het museum. Dit is inclusief het bezoek aan het Rietveld Schröderhuis en het nijntje museum. Vorig jaar waren dat er nog 285.000. De Domkerk werd door 420.000 mensen beklommen, in 2016 waren dat er nog 385.000.
Kasteel de Haar profiteerde met name van aantrekkend bezoek uit het buitenland. Vorige week werd bekend dat het kasteel nog nooit zoveel bezoekers heeft ontvangen, namelijk 140.000. Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg denkt dit jaar uit te komen op 300.000 bezoekers.

MONDRIAANHUIS

In Amersfoort was het vooral voor het Mondriaanhuis een topjaar, daar kwamen 45.000 mensen op af. Het geboortehuis van de Amersfoortse schilder trok na een verbouwing drie keer zoveel bezoekers dan vorig jaar.
"We hebben het jaar aangegrepen om een belangrijke vernieuwing te doen in het huis en de persoon Mondriaan nog meer centraal te stellen", zegt directeur Paul Baltus van Amersfoort in C. "We hebben dat op een vernieuwende manier proberen te doen voor een breed publiek met audiovisuele middelen. Daardoor is een bezoek een stuk aantrekkelijker geworden."

DE STIJL

Bovendien profiteerde het museum flink van het zogeheten Stijl-jaar. In zowel Utrecht als Amersfoort besteedden musea het hele jaar veel aandacht deze kunststroming, die precies honderd jaar bestaat. Dat pakte goed uit voor alle bezoekersaantallen, zegt Utrecht Marketing.
"Tot onze verrassing heeft dat enorm bijgedragen. We waren daar over verbaasd omdat het best abstract is. Het gaat over vorm, kleur en design en dat is heel erg herkend door de Utrechters zelf", zegt Rijk van Ark van Utrecht Marketing.

SAMENWERKING

De Amersfoortse musea willen het succes graag voortzetten. Goede promotie is daarbij essentieel. Amersfoort en Utrecht moeten daarom samen blijven optrekken, vinden de musea in de Keistad.
"Het zijn twee steden die erg goed bij elkaar passen. Er ligt een park in het midden en je bent in tien minuten van de ene in de andere stad", zegt Baltus. "We doen ook steeds meer ons best om Utrechters naar Amersfoort te halen en andersom. Dat is best apart, want in het verleden was er geen natuurlijke band tussen die twee steden."

FINANCIEEL

Ook Utrechtse musea doen er alles aan om er volgend jaar weer een succes van te maken, ook op financieel gebied. Het is daarbij belangrijk dat musea creatief blijven zoeken naar inkomsten en niet alleen afhankelijk zijn van subsidies.
"Het zou heel jammer zijn als de overheid stopt met het helpen van musea, want het is heel belangrijk om je erfgoed in stand te houden. Maar het korten van subsidies in de afgelopen jaren, heeft de culturele instellingen wel inventiever gemaakt om op andere plekken geldbronnen aan te boren", aldus een woordvoerder van Museum Catharijneconvent. Daarbij doelt het museum onder meer op het binnenhalen van sponsoren.

Topjaar voor Utrechtse musea: "Utrecht is hartstikke leuk"
Topjaar voor Utrechtse musea: "Utrecht is hartstikke leuk"