Nauwelijks bussen door staking, vakbond overweegt vervolgacties

PROVINCIE UTRECHT - In grote delen van de provincie rijden vandaag geen of nauwelijks bussen door de staking van chauffeurs. Zij hebben het werk neergelegd omdat ze meer loon en een lagere werkdruk willen. Vakbond CNV is heel tevreden en overweegt vervolgacties.
Vanmorgen om 4.00 ging de staking in. "De actiebereidheid is echt enorm", zegt CNV-onderhandelaar Sanne van der Meulen. "Dit gaat echt ergens over: de mensen willen dat er naar hen wordt geluisterd. Ze willen concrete afspraken over de werkdruk en sociale roosters."
In vrijwel heel Nederland wordt gestaakt, zegt Van der Meulen. "Natuurlijk zijn er regionale verschillen, maar het beeld is overduidelijk: de mensen gaan ervoor. We willen sociale roosters, met meer ruimte in de dienstregeling: minder gejaag, meer tijd voor een normale pauze en voor service aan de reizigers."

VOORBARIG

De werkgevers vinden de staking "heel voorbarig", zegt voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) tegen de
. "We zaten nog middenin de onderhandelingsgesprekken en zijn nog niet met een eindbod gekomen. Wij willen ook niet dat een chauffeur met een volle blaas achter het stuur zit."
Volgens de VWOV staakt zo'n zestig procent van de medewerkers die vanmorgen vroege dienst had. FNV spreekt van 80 à 90 procent. Maar ook de chauffeurs die niet staken, rijden vandaag niet. "We willen geen confrontatie tussen stakers en niet-stakers. Als een staker een bus de poort uit ziet rijden, kan dat tot emotie leiden", zegt Kagie tegen de NOS.

VERVOLGACTIES

De staking duurt tot 23.00 uur vanavond. "Maar als de werkgevers denken dat het hiermee klaar is, hebben ze het mis. We bereiden al vervolgacties voor", zegt Van der Meulen.
"Vanaf 16 januari zullen die de vorm krijgen van regionale estafette-acties. Maar we hopen dat de werkgevers zich op tijd realiseren dat het ernst is."

WEINIG KLACHTEN

Bij reizigersorganisatie Rover zijn vanmorgen niet heel veel klachten binnengekomen over de staking, zegt een woordvoerster. "Echt heel veel klachten hebben we nog niet gekregen. Vooral bij Connexxion klopt de reisinformatie hier en daar niet. Ook Keolis (Syntus) verstrekt weinig informatie, waardoor reizigers in bijvoorbeeld Amersfoort tevergeefs bij een halte staan te wachten."
Rover liet eerder weten het te betreuren dat reizigers de dupe worden van een conflict tussen personeel en werkgevers.

Onze verslaggeefster ging de straat op en vroeg mensen wat ze van de actie vinden
Is staken wel de oplossing, vroeg onze verslaggeefster aan de mensen op straat