Veerponten varen gewoon door ondanks hoge waterstand

AMERONGEN - Ondanks de hoge waterstand in de rivieren blijven de veerponten in de provincie Utrecht de komende dagen gewoon doorvaren. Dat blijkt uit een kleine rondvraag van RTV Utrecht.
Het water in de Rijn en Lek staat erg hoog voor deze tijd van het jaar maar dat weerhoudt de veermannen er niet van om hun dagelijkse tochtjes te maken. De veerpontverbindingen Eck en Wiel-Amerongen, Rijswijk-Wijk bij Duurstede, Beusichem-Wijk bij Duurstede, Culemborg-Schalkwijk en Ingen-Elst blijven dan ook gewoon in gebruik. Ook de kleinere fietsveren tussen Nieuwegein-Vianen en Nieuwer ter Aa-Breukelen (over het Amsterdam-Rijnkanaal) varen gewoon.
Toch ondervinden veermannen wel overlast van het water. Henk Spies is eigenaar en kapitein van de veerpont tussen Ingen en Elst. Ook hij vaart gewoon door de komende tijd. Toch is dat lastiger op dit moment. "Wat normaal gesproken achter de oevers blijft liggen, komt nu met het stijgende water mee naar boven. Dus er komt heel veel afval zoals boomstronken voorbijdrijven. Dat maakt het wel lastig met de beweging van de schroeven van de pont zodat er niet iets in gaat komen."
Woensdagochtend verwacht Rijkswaterstaat de hoogste waterstand. De piek zal dan liggen rond de 14,65 meter boven NAP en dat is meer dan 2,5 meter boven wat normaal is voor deze tijd van het jaar.

BINNENVAART

De binnenvaart heeft ook maar in beperkte mate last van het hoge water, maar dan vooral omdat er hierdoor bepaalde rivieren in Duitsland gestremd zijn. Dat zegt Marleen Buitendijk van BLN-Schuttevaer, de brancheorganisatie voor de binnenvaart. Daarom loopt scheepvaartverkeer die kant vertraging op.
De oosterburen hebben niet zoveel manieren om water af te laten vloeien als de autoriteiten in Nederland. Daarom moet bij een hoge waterstand het scheepvaartverkeer in de rivier op sommige plekken worden stilgelegd, anders raken dijken beschadigd door de golfslag.
Buitendijk verwacht dat de stremmingen binnenkort worden opgeheven en dat de leveringsproblemen daarom niet heel uitgebreid zullen zijn. De hoge waterstand kost de scheepvaartindustrie dus wel geld, maar het valt te overzien, aldus de expert.

Veerman Henk Spies: 'Veel afval met hoog water'

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.