Lobby voor lightrail: "Kan verkeersinfarct voorkomen"

UTRECHT - Vervoersbedrijven en verkeerswethouders uit de Randstad gaan in de Tweede Kamer lobbyen om te investeren in de lightrail. Dit vervoersmiddel is sneller dan een tram en lichter en goedkoper dan een trein.
Aanleiding voor de lobby is dat de Tweede Kamer morgen debatteert over het openbaar vervoer. "Als we nú aan het werk gaan, kunnen we problemen in de toekomst voorkomen", zo luidt de strekking van de ov-bedrijven en de wethouders.
De mobiliteit in grote steden zoals Utrecht staat volgens vervoerders en wethouders flink onder druk. "De files zwellen aan en het openbaar vervoer zit vaak stampvol", schrijven de partijen in NRC.
Volgens de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk zal de drukte komende jaren alleen maar toenemen."In de hele Randstad, en met Utrecht aan kop, zien we het aantal banen en bewoners toenemen. Dat heeft een enorme impact op het verkeer", zegt ze tegen RTV Utrecht.

CAPACITEIT

Daarom moet er snel gehandeld worden, vindt ook vervoersbedrijf U-OV. "De wegen rondom Utrecht en de hele Randstad zullen steeds sneller dichtslibben", aldus directeur Michel van den Munckhof. "Met meer bijbouw van spitsstroken of meer investeren in de treinen red je het ook niet meer. De oplossing moet komen vanuit meerdere componenten en de
zou daarin een rol van betekenis kunnen hebben."
Vooral de capaciteit en de frequentie van het vervoersmiddel zouden een uitkomst kunnen zijn. "Het aantal mensen dat je kunt vervoeren met één lightrail-tram, is het dubbele van de langste bus die nu door Utrecht rijdt", aldus Van den Munckhof. "De stad groeit met zulke grote sprongen, dat het geen oplossing is om nog meer bussen door de al overvolle centra te sturen."

DUURZAAM

Naast het capaciteitsvoordeel zou ook het milieu gebaat zijn bij de lightrail. De Natuur en Milieufederatie Utrecht ziet het als de meest schone oplossing voor de drukte op de wegen en in het openbaar vervoer. "De lightrail is snel, heel luxe en ook nog eens honderd procent duurzaam, want er zijn geen uitlaatgassen. Het is wat ons betreft hét vervoersconcept van de toekomst."
De vier grote steden bundelen daarom hun krachten om de Tweede Kamer te overtuigen van het plan. Zij zien dat er de komende tijd geen extra geld naar het openbaar vervoer gaat, terwijl dat volgens Van Hooijdonk wel moet gaan gebeuren. "Het is echt een oproep: als je dit laat liggen, zaai je de problemen van de toekomst."
De betrokken partijen zien in dat zo'n verandering niet over één nacht ijs gaan en trekken daarom nu aan de bel. "Dit soort trajecten duren heel lang om uit te voeren", aldus Van den Munckhof. "We zien dat bijvoorbeeld aan de Uithoflijn. Als je nu bedenkt om een compleet nieuw lightrail-traject aan te gaan leggen, dan is die er pas over tien, vijftien jaar."

CONCREET PLAN

Stedenbouwkundige Rob van der Bijl vindt het idee van de lightrail goed, maar is bang dat het geen zoden aan de dijk zet. Hij is enthousiast over lightrail, maar vraagt zich af wanneer Utrecht eens met een concreet plan op tafel komt.
"Neem het initiatief, ook al is de provincie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Niemand wil investeren in een vaag plan, ook pensioenfondsen niet, als er geen concreet idee is."

INVESTEREN

Toch staan volgens U-OV alle neuzen in de Randstad dezelfde kant op en gaat ook de regering inzien dat er geïnvesteerd moet worden in het openbaar vervoer in het algemeen en de lightrail in het bijzonder.
"De vraag is meer: wordt het een collectief plan, of blijft het beperkt tot regionaal of lokaal? Wij hopen op dat eerste en willen een masterplan. We hebben alle hoop op een minister die ons steunt in dit initiatief."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.