Topdrukte bij Utrechtse kringloopwinkels: "We zijn al aan het stapelen"

PROVINCIE UTRECHT - De kringloopwinkels hebben het druk. Vroeger waren ze vooral een uitkomst voor de de minderbedeelden, maar tegenwoordig heeft bijna iedereen wel iets tweedehands in z'n huis staan. De 'wegwerpmaatschappij' staat veel mensen tegen en het milieu neemt een steeds belangrijkere plek in. En dat werpt z'n vruchten af voor de winkels zelf, want er zit een gestaag groeiende lijn in de omzetcijfers.
Ook de kringloopwinkels in de regio Utrecht hebben baat bij de ontwikkelingen. "Het is altijd wel redelijk druk geweest, maar het gaat nu wel echt hartstikke goed", vertelt Lidie Bartels van de kringloop Amersfoort-Leusden. "In de kerstvakantie kon je altijd wel over de koppen lopen, maar die lijn heeft zich nu ook doorgezet in januari en dat was voorheen niet zo."
In Mijdrecht kunnen ze de drukte amper aan. "Sinds half december kunnen we de in- en uitvoer bijna niet meer verwerken", aldus Floor Groenendijk. "We hebben 1300 vierkante meter aan winkel en 800 vierkante meter aan magazijn, maar we zijn al begonnen met stapelen. We zetten nu zoveel mogelijk in opslag voor 'slappere' tijden, voor het geval die ooit aanbreken."

'TABOE IS WEG'

Tweedehands of 'vintage' is op dit moment hip. Dat komt volgens Leonie Reinders van de branchevereniging vooral doordat mensen beter nadenken als ze iets kopen en de 'wegwerpmaatschappij' gaan verafschuwen. "Het is het besef dat we maar één planeet hebben, waar we zuinig op moeten zijn. Spullen worden tegenwoordig niet zomaar weggegooid. En het is taboe is weg om tweedehands spullen te kopen. Tegenwoordig zijn klanten juist trots op hun originele aankoop."
In Mijdrecht is de klantenkring flink gegroeid sinds de opening in 2000. "Het grootste verschil met achttien jaar geleden is dat schroom helemaal weg is", aldus Floor. "Toen schaamden mensen zich misschien nog een beetje, maar nu zijn ze wel geneigd om ook voor spullen naar een kringloopwinkel te gaan. 'Ontspullen' heet dat, geloof ik."

VERNIEUWING

De populariteit van kringloopwinkels zet zich dus voort. Maar de winkeliers merken zelf ook dat op de lauweren rusten er niet bij is. Vernieuwing blijft nodig om klanten te trekken. "Ik merk bij onze leden dat de winkels een heel stuk mooier zijn geworden", aldus Leonie. "Ze zijn netjes, modern, goed ingericht en hebben vaak veel kleur. Shoppen in een kringloopwinkel moet een uitje zijn en daar wordt veel aandacht aan besteed."
"Stilstand is achteruitgang", vertelt Lidie. "Wij proberen altijd weer wat anders of wat nieuws. Dat houdt iedereen alert, geeft de werknemers een uitdaging én trekt mogelijk een andere doelgroep aan. Wij moeten het toch hebben van mensen die terugkomen, dus we hebben ieder dag een ander aanbod en we leggen altijd ergens anders een accent op. We hebben nu sinds kort bijvoorbeeld een bouwmarkt en die loopt heel goed."

RECYCLE

Toch heeft de kringloop-hype ook een zwart randje. Door de gestegen toevoer kan er kritisch gekeken worden naar de aangeleverde goederen en dat betekent ook dat sommige spullen niet in de winkel terechtkomen. "Het past niet bij een kringloop om dingen weg te gooien, maar de winkel is zo vol dat we wel onderscheid moeten maken", vertelt Floor. "Maar gelukkig wordt een groot gedeelte gerecycled, of toch gewoon verkocht."

Topdrukte bij Utrechtse kringloopwinkels: "We zijn al aan het stapelen"