Kaas-, kasteel- en cultuurtoerist van harte welkom in Utrecht

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - In het afgelopen jaar kwamen er 17,6 miljoen internationale bezoekers naar Nederland, voornamelijk voor Amsterdam. In de hoofdstad zijn ze de toeristen inmiddels beu. De Tweede Kamer gaat daarom vandaag praten over hoe deze toeristen verspreid kunnen worden over de rest van Nederland. Hoe staat onze provincie er tegenover om de toeristen hier op te vangen?

GASTVRIJ UTRECHT

De stad Utrecht staat steeds beter op de kaart als toplocatie. Onder andere
en
hebben de Domstad al een tijdje in het vizier.
Dat zien ze ook bij Utrecht Marketing. De stad doet het internationaal steeds beter. "We zijn een gastvrije stad", aldus directeur Rijk van Ark, die best een deel van de Amsterdamse toerismegolf wil opvangen. Hij kijkt het meeste uit naar de toerist die niet alleen komt voor het platte vermaak zoals uitgaan.
"We zijn vooral blij met mensen die voor de goede reden naar de stad komen. Voor de echte Utrechtse evenementen, voor de winkels, voor de museau en voor het cultuuraanbod."

WOERDEN BOERENMARKTSTAD

Woerden ontvangt alle toeristen met open armen. Vooral de typische Nederlandse streekproducten zullen goed in de smaak vallen. Letterlijk, volgens Kitty Kusters van Woerden Marketing. "We hebben elke zaterdag een hele mooie streekmarkt en er is een kaasexperience center."
Volgens het lokale toerismebureau is de grootte van Woerden juist de kracht om de internationale bezoekers binnen te halen. "Juist dat intieme zie je overal in terug", aldus Kusters. "Dat kleine moeten we koesteren, dat is wat Woerden zo mooi maakt."

RUSTIG HEUVELRUG

Niet iedereen in de regio Utrecht zit te springen om Amsterdam van de toerismedruk te verlossen. Het marketingbureau waakt ervoor dat de karakteristieke rust van de streek wordt behouden. "De bierfietstoerist is niet de bezoeker die voor ons aantrekkelijk is", zegt Michiel van der Schaaf van Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei. "De Heuvelrug is niet ingericht op massatoerisme."
De marketingexpert heeft wel een andere doelgroep in gedachten: de Duitsers. "We zijn vooral goed in kastelen en buitenplaatsen. We weten dat de interesse daarvoor in een bepaalde regio van Duitsland zit. Daar kunnen we wat aan verdienen."

SAMENWERKEN

Diverse steden en gebieden werken al zo'n twee jaar samen om de toeristen beter te verspreiden over de provincie. Volgens Rijk van Ark van Utrecht Marketing zag je die samenwerking ondere andere succes hebben bij de expo 100 jaar De Stijl van vorig jaar. "We hadden vorig jaar heel veel bezoekers die naar Utrecht én naar Amersfoort gingen. Dat is denk ik een hele goede ontwikkeling."