Internetbankieren Rabobank plat door DDoS-aanval

UTRECHT - Na ING en ABN AMRO is ook de Rabobank getroffen door DDoS-aanvallen. Gebruikers van de Utrechtse bank kunnen daardoor niet of nauwelijks gebruik maken van internetbankieren of iDeal.
Afgelopen dagen werd ABN AMRO al drie keer getroffen, de 'laatste' aanval was gisteravond rond 23.00 uur voorbij. ING werd gisteravond ook getroffen. Door zo'n aanval kunnen klanten moeilijk of niet gebruik maken van diensten zoals internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal.

CYBERAANVAL

Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Wie er achter de aanvallen zit is niet bekend.
Rabobank stelt dat banken vrijwel dagelijks met DDoS-aanvallen te maken hebben, maar dat die nu buitengewoon hevig zijn. De Utrechtse bank benadrukt dat de gegevens van klanten veilig zijn. Het bedrijf werkt hard om de aanval af te weren. De Rabobank biedt op internet zijn excuses aan. "Op dit moment ervaren wij hinder van DDoS aanvallen. Dit kan betekenen dat Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en iDEAL niet bereikbaar zijn."

BETROUWBAARHEID

Detailhandel Nederland liet gisteren weten naar aanleiding van dit soort storingen zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Ook president Klaas

Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) sprak zich er over uit. In het tv-programma Buitenhof zei hij dat cyberaanvallen voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. DNB is met banken in gesprek om te regelen dat die hun systemen na zo'n aanval snel weer in de lucht hebben.